اعتراف جوزف نای به انتها نظم جهانی لیبرال

به گزارش وبلاگ امین مرقی، جوزف نای، نظریه پرداز آمریکایی که پیشنهاددهنده مفهومی به نام قدرت نرم بوده به خاتمه نظم جهانی لیبرال اعتراف نموده و برنامه هایی را برای پس از آن ارائه نموده است.

اعتراف جوزف نای به انتها نظم جهانی لیبرال

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ امین مرقی، جوزف نای، استاد دانشگاه آمریکایی و تئوری پرداز نظریه قدرت نرم (جنگ نرم) در یادداشتی به خاتمه نظم جهانی لیبرال اعتراف نموده و برای جهانی بعد از آن برنامه هایی ارائه داده است.

جوزف نای در این یادداشت در پایگاه پراجکت سندیکت نوشته است: بسیاری از تحلیلگران می گویند نظم جهانی لیبرال با ظهور چین و انتخابات دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا به خاتمه رسید. اما اگر جو بایدن در انتخابات نوامبر ترامپ را شکست دهد، آیا او باید برای احیای این نظم کوشش کند؟ احتمالاْ خیر، بلکه باید آن را [با نظمی دیگر]جایگزین کند.

جورف نای در ادامه نوشته است: منتقدان به درستی می گویند که نظم آمریکایی [ایجادشده]بعد از سال 1945 نه جهانی بود و نه همواره خیلی لیبرال. بیش از نیمی از جهان (بلوک شوری و چین) از آن کنار گذاشته شده بود و بسیاری از دولت های مستبد عضو آن بودند.

وی در ادامه درباره اینکه جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات باید چه کاری انجام دهد می نویسد: یک هدف واقع گرایانه برای دولت بایدن باید ایجاد نهاد های بین المللی قانون محور با اعضای متفاوت و برای رسیدگی به مسائل متفاوت باشد.

نای در ادامه پس از طرح این سئوال که آیا چین و روسیه مشارکت در چنین نظمی را خواهد پذیرفت، نوشته است: طی دهه های 1990 و 2000 هیچ کدام از این دو کشور قادر به برقراری موازنه قدرت با آمریکا نبودند و ایالات متحده برای پیگیری ارزش های لیبرال، نظرات آن ها را نادیده گرفت. آمریکا بمباران صربستان و حمله به عراق را بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل انجام داد.

او در خاتمه خاطرنشان نموده است: اگر بایدن انتخاب گردد، مسئله ای که او با آن روبرو خواهد بود بازگرداندن یا بازنگرداندن نظم جهانی لیبرال نخواهد بود. مسئله این خواهد بود که آیا آمریکا قادر خواهد بود با متحدان نزدیکش در جهت ارتقاء دموکراسی و حقوق بشر کار نموده و همزمان با طیف وسیع تری از کشور ها برای مدیریت سازمان های قانون محوری که وجود آن ها برای مقابله با تهدید های فراملی مانند تغییرات جوی، بیماری های همه گیر، حملات سایبری، تروریسم و بی ثباتی مالی ضروری هستند همکاری کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اعتراف جوزف نای به انتها نظم جهانی لیبرال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراف جوزف نای به انتها نظم جهانی لیبرال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید