بازار کار رشته تاریخ

به گزارش وبلاگ امین مرقی، تاریخ یکی از قدیمی ترین رشته های گروه علوم انسانی است و در اغلب دانشگاه های ایران و دنیا تدریس می گردد. مطالعه تاریخ یعنی کندوکاو در این که پیشنیان ما چه گفته اند، چه کار نموده اند، چگونه فکر نموده و چه روزها و اتفاقاتی را گذرانده اند. شاید چنین کندوکاوی برای اغلب افراد شیرین و لذت بخش باشد، اما نگرانی هایی که در رابطه با بازار کار رشته تاریخ وجود دارد، مانع از انتخاب آن گردد. ما در این مطلب فرصت های شغلی ممکن برای این رشته را معرفی می کنیم و همچنین گرایش ها در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، دروس کارشناسی، دروس ارشد و تمام اطلاعاتی که برای انتخاب و ادامه این رشته مورد احتیاج است را توضیح می دهیم.

بازار کار رشته تاریخ

بازار کار رشته تاریخ

کسی که اقدام به انتخاب رشته تاریخ می نماید و میخواهد در آینده از آن کسب درآمد کند، باید توانایی هایی از قبیل دقت و قدرت آنالیز بالا برای گذر از سطح و پوسته بیرونی رویدادها و کشف مسائل عمیق تر باشد. او باید بتواند وقایع تاریخی را به تصویر کشیده، به خوبی نقد و آنالیز کند و علل پنهان و آشکار آن را درک کند. به علاوه داشتن آگاهی و علاقه بر علومی مانند فلسفه، جغرافیا، جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و فرهنگ ملل، می تواند به پیروزیت او در تحصیل و همچنین یافتن شغل مورد علاقه تأثیرگذار باشد.

بازار کار برای کارشناس رشته تاریخ

1. تدریس در مدارس

به طور معمول 50 تا 60 درصد کارشناسان تاریخ، به تدریس در مدارس مشغول می شوند. یک دبیر پیروز باید با شیوه های نوین تدریس، برقراری ارتباط مؤثر با دانش آموز و… آشنا باشد. در نتیجه فردی در شغل معلمی پیروز تر عمل خواهد نمود که دائماً به روز بوده و روابط اجتماعی قدرتمندی داشته باشد.

2. کار در موزه ها

هدایت بازدیدنماینده گان: فردی که به عنوان راهنمای بازدیدنماینده گان در موزه مشغول به کار می گردد، با توجه به سابقه شغلی اش مسئولیت بخش خاصی در موزه را به عهده می گیرد و به هر کدام از بازدیدنماینده گان از آن بخش، اطلاعات دقیق را توضیح می دهد. او باید از دیدگاه تاریخی، باستان شناسی، سیاسی، جغرافیایی و… مسائل را تشریح کند.

بازار کار رشته تاریخ - کار در موزه ها

گسترش فرهنگ حفاظت از میراث تاریخی: از آن جایی که فارغ التحصیلان تاریخ، در مقایسه با دیگران تعهد و تعصب بیشتری نسبت به میراث تاریخی دارند، همیشه سعی می نمایند این فرهنگ را در بین مردم و جامعه گسترش دهند. یکی از صندلی هایی که می توانند از این تعهد و تعصب، درآمد کسب نمایند، موزه است. این افراد می توانند به عنوان امانتدار و حافظ آثار تاریخی در موزه مشغول شوند.

3. کتابخانه ها و آرشیوها

آرشیوها و کتابخانه های تخصصی دانشگاه ها تا کتابخانه های محلی، می تواند پذیرای فارغ التحصیلان رشته تاریخ باشد. آن ها می توانند در کنار فارغ التحصیلان رشته کتابداری، به این کار مشغول شوند.

4. مدیریت رسانه های اجتماعی

از آن جایی که دانش آموختگان تاریخ دارای مهارت های ارتباطی قوی، تجربه تحقیق، قدرت تحلیل وقایع تاریخی و ردگیری وقایع امروزی هستند، می توانند شبکه های اجتماعی را به خوبی مدیریت نمایند و اطلاعات تاریخی خوبی در اختیار علاقه مندان قرار دهند. در عصر قدرت نمایی دنیای دیجیتال و شبکه های اجتماعی، مورخان نیز می توانند خودنمایی نمایند.

بازار کار رشته تاریخ برای مقطع کارشناسی ارشد

کارشناس ارشد تاریخ، می تواند علاوه بر مشاغلی که در بخش قبل معرفی گردید، مشاغل زیر را هم دنبال کند.

1. بیمه، بازاریابی و تبلیغات

برای این کار مورخان باید در تحلیل مسائل، وقایع و فرایند تصمیم گیری ها و رفتار گذشته گان، به حد مطلوبی رسیده باشند. آن ها می توانند با تشریح الگوی رفتاری آن ها، درک بهتری از زمان حال داشته باشند. در نتیجه در فعالیت های تبلیغاتی، بازاریابی و بیمه پیروز تر عمل می نمایند.

2. وزارت امور خارجه

یک کارشناس ارشد تاریخ می تواند در وازرت امور خارجه مسئولیت های مربوط به تاریخ شناسی و استفاده از تاریخ در مسائل روز را به عهده بگیرد.

3. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مورخان در این وزارت وظیفه تحلیل مسائل سیاسی - اسلامی گذشته را به عهده دارند تا با مطالعه اشتباهات و پیروزیت های آن ها، راهکارهایی را برای زمان حال ارائه دهند.

4. مراکز اسناد ملی

کارشناس ارشد تاریخ در مراکز اسناد ملی، وظیفه حفظ و نگهداری از اسناد ملی را به عهده دارد.

بازار کار برای دکترای رشته تاریخ

شخصی با مدرک دکترای تاریخ علاوه بر مشاغل معرفی گردیده، می تواند در مشاغل زیر نیز مشغول باشد.

1. همکاری با رسانه ها

همکاری دکتر تاریخ با رسانه ها به صورت دعوت از آن ها برای توصیف، تشریح و آنالیز واقعه ای خاص یا ساخت فیلمی تاریخی انجام می گردد. مورخانی که در کار خود وارد هستند می توانند واقعه ای معین را کاملاً برای بیننده گان برنامه ای تشریح نمایند. همچنین از بعضی مورخان سرشناس و حاذق در ساخت فیلم های تاریخی، به عنوان توصیف نماینده وقایع استفاده می گردد.

2. تحقیق و پژوهش

بازار کار رشته تاریخ برای اغلب افرادی که به دلیل علاقه شخصی وارد این رشته می شوند، محدود به مشاغلی که معرفی کردیم نمی گردد. آن ها با هدف رسیدن به صندلی تحقیق و پژوهش وارد این رشته می شوند. چرا که علاقه فراوانی به کندوکاو گذشته گان دارند.

تحقیق و پژوهش شغلی است که از طرف دولت یا نهادهای دولتی حمایت می گردد و معمولاً برای چندین سال فرد را درگیر می نماید. به طور مثال آن ها برای ثبت کتابی تاریخی، باید در خصوص وقایع تاریخی به دقت تحقیق نمایند و چندین سال زمان بگذارند تا یک کتاب تاریخی مستند نوشته گردد.

3. مورخ رسمی تاریخ

بعضی از شرکت های بین المللی و عظیم از نخبگان این رشته برای نگارش تاریخ صنعت خود استفاده می نمایند. به طور مثال شرکت نفت انگلیس برای نگارش تاریخ نفت، تاریخ نگاری حاذق به نام رونالد پری یر را به کار گرفته بود. او تاریخ پیداش نفت و تحولات آن تا به امروز را پس از سال ها تحقیق و آنالیز، به نگارش درآورد. در بخشی از تاریخ نامه نفت او تاریخ صنعت نفت ایران نیز به چشم می خورد.

بازار کار رشته تاریخ - تدریس و پژوهش

4. تدریس در دانشگاه

فردی با مدرک دکترای تاریخ می تواند به تدریس در دانشگاه هم مشغول باشد و آموخته های خود را در اختیار دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این رشته قرار دهد.

گرایش های رشته تاریخ

رشته تاریخ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در اغلب دانشگاه های ایران تدریس می گردد. هر کدام از این مقاطع گرایش های متعدد و متنوعی دارند که در این بخش معرفی می کنیم.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد تاریخ

کارشناسی ارشد تاریخ شامل 10 گرایش مختلف می گردد.

ردیفگرایش های کارشناسی ارشد تاریخ
1مطالعات تاریخ تشیع
2تاریخ تشیع
3تاریخ انقلاب اسلامی
4مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
5اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی
6مطالعات خلیج فارس
7تاریخ عمومی دنیا
8تاریخ اسلام
9تاریخ ایران اسلامی
10تاریخ ایران باستان

مطالعات تاریخ تشیع: مطالعات تاریخ تشیع به آنالیز تاریخ پیدایش تشیع و تغییرات و اتفاقاتی که تا کنون بر آن تحمیل شده است، می پردازد. مطالعه باور مردم گذشته و امروز در حیطه کاری دانشجویان این رشته قرار می گیرد.

تاریخ تشیع: این گرایش به چگونگی و تاریخ پیدایش تشیع و تغییر و تحولات آن تا امروز می پردازد. به علاوه مطالعه، نقد و آنالیز تاریخ تشیع ادوار مختلف دنیا نیز به عهده دانشجویان تاریخ تشیع است.

تاریخ انقلاب اسلامی: این رشته به آنالیز تاریخ انقلاب اسلامی ایران و تحولات ایران بعد از انقلاب اسلامی پرداخته و نقاط قوت و ضعف آن را تحلیل می نماید.

مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز: فارغ التحصیلان این رشته می توانند از دیدگاه تاریخی و سیاسی اسلام در آسیای مرکزی، ماوراالنهر، ترکمنستان و قفقاز را از شروع تا روزگار مغول و همچنین بعد از حمله مغول ها تا سلطنت روسیه، تشریح نمایند. به علاوه آن ها می توانند ایران اسلامی را از دیدگاه تاریخی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی به آسیای مرکزی و قفقاز پیوند دهند.

بازار کار رشته تاریخ - نسخه نویسی ونسخه شناسی

اسناد و مدارک آرشیوی و نسخه شناسی: همانطور که از نام گرایش پیداست، دانشجویان این رشته توانایی تحقیق در تاریخ، سندشناسی، نسخه شناسی و فهرست نویسی نسخه های خطی تاریخی را کسب می نمایند. آن ها می توانند با اشراف به زبان های عربی و انگلیسی توانایی های خود در این زمینه را بیشتر نمایند.

مطالعات خلیج فارس: در این گرایش به آنالیز تغییر و تحولات خلیخ فارس در دوره های مختلف تاریخ، از دیدگاه تاریخی، سیاسی، منطقه ای و جغرافیایی پرداخته می گردد.

تاریخ عمومی دنیا: دانشجویان این گرایش با یادگیری مهم ترین تحولات دنیا و اروپا در چهار دوره رنسانس، مدرن، قرون وسطی و باستان از دیدگاه دینی، سیاسی، علمی، فرهنگی و تاریخی می توانند وارد بازار کار رشته تاریخ شده و مشغول به کار شوند.

تاریخ اسلام: مطالعه تاریخ اسلام از زمان پیامبر اسلام تا قرون 10 و 11 هجری قمری، در حیطه مطالعات این گرایش است. همچنین این گرایش مطالعه در زمینه تاریخ اسلام از دیدگاه جغرافیایی، مالی، فلسفی و… را هم شامل می گردد.

تاریخ ایران اسلامی: در این گرایش از رشته تاریخ، دانشجویان به آنالیز ایران از زمان پیدایش دین اسلام و تحولاتی که در اثر آن به وجود آمده است، می پردازند.

تاریخ ایران باستان: فارغ اتحصیلان این گرایش، با ایران قبل از اسلام آشنایی کامل دارند. آن ها با مهم ترین سلسله هایی که قبل از پیدایش اسلام در ایران سلطنت می کردند آشنا می شوند و تغییراتی که این سلسله ها از نظر فرهنگی، اجتماعی، مالی و سیاسی بر ایران گذاشته اند را یاد گرفته اند.

گرایش های مقطع دکترای تاریخ

هر کدام از گرایش های کارشناسی ارشد رشته تاریخ، خود به گرایش های مختلفی تقسیم می شوند که در این بخش معرفی می کنیم.

گرایش کارشناسی ارشد

گرایش ها در مقطع دکتری

تاریخ اسلامتاریخ - تاریخ تشیع اثنی عشری - فرقه های تشیع
تاریخ ایران اسلامیتاریخ (تاریخ ایران بعد از اسلام) - تاریخ انقلاب اسلامی - ایران شناسی - تاریخ فرهنگ و تمدن ایران دوره اسلامی
تاریخ ایران باستانتاریخ ایران قبل از اسلام

لیست دورس رشته تاریخ در مقطع کارشناسی

دانشجویان مقطع کارشناسی تاریخ حداکثر 4 سال مشغول به تحصیل خواهند بود و در این مدت باید 135 واحد درسی را بگذارنند. این 135 واحد شامل 28 واحد آن دروس پایه، 24 واحد دروس تخصصی، 68 واحد دروس اصلی و 17 واحد دروس عمومی است.

دروس پایه

  • قرائت متون تاریخی به زبان عربی 1
  • قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 1
  • قرائت متون تاریخی به زبان فارسی 1
  • قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 2
  • کلیات و مبانی علم تاریخ
  • تاریخ نگاری و تحولات آن در ایران
  • مبانی تاریخ اجتماعی ایران
  • مبانی جامعه شناسی
  • مبانی علم سیاست
  • روش تحقیق در تاریخ
  • گاه شماری و تقویم
  • تاریخ اندشته های سیاسی در ایران و اسلام
  • کلیات جغرافی (با تکیه بر جغرافیای ایران)
  • فلسفه تاریخ

دروس تخصصی

  • ایران پیش از تاریخ
  • تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا
  • شناخت و نقد منابع و مآخذ تاریخ ایران پیش از اسلام
  • شناخت و نقد منابع و مآخذ تاریخ ایران بعد از اسلام
  • تاریخ تمدن های مشرق زمین
  • مبانی تکوین و تحول تمدن های دنیا
  • تاریخ گسترش اسلام در آفریقا و اروپا از شروع تا سقوط اندس
  • مبانی حکومت و ساخت قدرت در ایران
  • تاریخ خاورمیانه
  • خلیج فارس و تاریخ سرزمین های همجوار
  • تاریخ عرفان و تصوب در ایران و اسلام
  • تاریخ فرهنگ و تمدن ایران
  • تاریخ اندیشه ها و مکاتب سیاسی در غرب
  • تاریخ نفت در ایران و خاورمیانه
  • تاریخ هنر و معماری
  • جغرافیای تاریخی در سرزمین های اسلامی
  • مبانی علم اقتصاد
  • تاریخ قاره آمریکا
  • تاریخ شبه قاره هند
  • اقتصاد سیاسی
  • قرائت متون تاریخی به فارسی 2
  • تاریخ اسلام در آسیای میانه
  • تاریخ اندیشه های مالی
  • تاریخ چین و ژاپن
  • تاریخ روسیه تا فروپاشی شوروی
  • ریشه تاریخی توسعه نیافتگی در ایران
  • تاریخ اسلام در ممالک قفقاز
  • قرائت متون تاریخی به عربی
  • تاریخ آفریقا
  • تاریخ استعمار غرب و رشد سرمایه داری
  • فرهنگ و تمدن ایران د دوره صفوی
  • جامعه شناسی تاریخی
  • جغرافیای انسانی
  • تاریخ پیامبران
  • تاریخ احزاب ومطبوعات ایران در دوره قاجار
  • تاریخ تفکر سیاسی در دوره قاجار
  • تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تاریخ دیپلماسی ایران
  • تاریخ محلی
  • تاریخ خلفای مصر و حمدانیان
  • قیام کربلا و نقش آن در نهضت های شیعی
  • آشنایی با خطوط و زبان های ایران پیش از اسلام
  • ادیان ایران باستان
  • سلسله های شرقی ایران قدیم

دروس اصلی

  • تاریخ یونان و روم
  • تاریخ اروپا در قرون وسطی
  • تاریخ اروپا از انقلاب فرانسه تا جنگ دنیای اول
  • تاریخ تحولات دنیا اسلام از میلاد پامبر تا کنون
  • تاریخ تحولات دنیا اسلام از سال 41 هجری تا 227 هجری
  • تاریخ تحولات دنیا اسلام از قرن 7 تا 10 هجری
  • تاریخ تشیع 1 از شروع تا قرت 5 هجری
  • تاریخ تشیع 2 از قرن 5 تا 10 هجری
  • تاریخ بیزانس
  • تاریخ اروپا در قرن جدید
  • تاریخ اروپا از جنگ دنیای اول تا انتها جنگ سرد
  • تاریخ تحلیلی زندگی ائمه
  • تاریخ عثمانی و ترکیه جدید
  • تاریخ ایران از ورود آریایی ها تا انتها دوره هخامنشیان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره سلوکی و اشکانی
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره ساسانی
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره سلجوقیان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره سامانیان، دیلمیان و غزنویان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره غوریان و خوارزمشاهیان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره مغول و ایلخانیان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره صفویان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران در دوره افشاریان و زندیان
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران از دوره زوال ایلخانیان تا صفویه
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران از شروع قاجاریه تا انقلاب مشروطیت
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران از انقلاب مشورطه تا انقراض قاجاریه
  • تاریخ تحولات سیاسی، مالی و فرهنگی ایران از انقراض قاجاریه تا 28 مرداد 1332

لیست دروس رشته تاریخ در مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، با توجه به علاقه و بازار کار رشته تاریخ هر کدام از گرایش ها را که انتخاب می نمایند، باید 36 واحد درسی را گذرانده و سپس وارد بازار کار یا مقاطع بالاتر شوند.

گرایش

لیست دروس

تاریخ اسلام
  • سیره علوی
  • تاریخ اسلام در آسیای مرکزی و شبه قاره هند
  • نقد و آنالیز تاریخ اسلام تا انتها عباسیان
  • سیره نبوی
  • ملل و نحل با تکیه بر مسائل اجتماعی و سیاسی
  • سیر اندیشه های سیاسی و اجتماعی در دنیا اسلام
تاریخ ایران اسلامی
  • نقد و آنالیز تاریخ ایران از سقوط ساسانیان تا شروع خلافت عباسی
  • نقد و آنالیز تاریخ ایران از خلافت عباسی تا سقوط بغداد
  • نقد و آنالیز تاریخ مغولان، تیموریان و حکومت های محلی
  • ایران در عهد قاجاریه
  • تاریخ معاصر ایران
  • نقد و آنالیز تاریخ ایران از صفویه تا ظهور قاجاریه
ایران باستان
  • تاریخ ایران بر اساس روایات ملی
  • شناخت نظام های سیاسی، اجتماعی
  • نقد و آنالیز ایران باستان در متون تاریخی ایرانی، غیر ایرانی و اسلامی
  • شناخت خطوط و زبان های ایران باستان
  • روابط سیاسی، فرهنگی و مالی ایران باستان با سرزمین های دیگر
  • آنالیز و مطالعات انتقادی ادیان ایران باستان
مطالعات خلیج فارس
  • جغرافیای تاریخی و دگرگونی های ترکیب انسانی و قومی خلیج فارس
  • تاریخ تحولات مالی خلیج فارس
  • مناسبت ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در ادوار تاریخی
  • تاریخ تحولات سیاسی خلیج فارس از شروع تا دوره صفویه
  • تاریخ تحولات سیاسی خلیج فارس از صفویه تا دوره قاجار
  • حضور قدرت های دنیای در خلیج فارس و مناسبات سیاسی و مالی آنان با کشورهای منطقه
  • سیاست و حکومت در کشورهای حاشیه خلیج فارس
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز
  • زبان روسی 1
  • جغرافیای تاریخی ماوراءالنهر، ترکمنستان و قفقاز
  • اسلام در آسیای مرکز و قفقاز از شروع تا روزگاه مغول
  • آسیای مرکزی و قفقاز از شروع دوره مغول تا غلبه روسیه
  • امارت نشین ها و خانات محلی در ماوراءالنهر و ترکمنستان
  • زبان روسی 2
  • مناسبات و پیوندهای سیاسی، فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام در آسیای مرکزی و قفقاز از عصر مغول تا غلبه روسیه
  • سیاست و حکومت در آسیای مرکزی و قفقاز از شروع استقلال تا کنون
اسناد و مدارک آرشیوی
  • سندشناسی و قرائت اسناد و متون تاریخی
  • نسخه پردازی، نسخه شناسی و نسخه آرایی
  • کاغذ شناسی
  • فهرست نویسی نسخه های خطی و اسناد تاریخی
  • سیاق (تاریخچه، قرائت و انواع)
دروس مشترک در هر گرایش
  • تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی
  • فلسفه تاریخ
  • نقد و آنالیز متون تاریخی
  • متون تاریخی به انگلیسی
  • متون تارخی به عربی
  • جنبش های یکصد سال اخیر
  • شناخت روش های تحقیق در تاریخ (سمینار)
  • انتها نامه

جمع بندی

بازار کار رشته تاریخ تا حدودی متنوع است، اما در این رشته هم مانند اغلب رشته های دانشگاهی ایران، متقاضی بسیار زیادی برای کار وجود دارد. در نتیجه برای شاغل شدن یا هر گونه پیروزیتی باید با سخت کوشی فراوان، خود را از سایرین متمایز کرد. به علاوه فارغ التحصیلان رشته تاریخ هم می توانند مانند بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های دیگر، به کسب و کار خانگی بپردازند. در این راستا می توانید از مطلب بهترین ایده های کسب و کار خانگی بهره ببرید. در آخر از قلم نیاندازید ما در انگیزه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

منبع: مجله انگیزه

به "بازار کار رشته تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار کار رشته تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید