نسل پنجم سوناتا در حال نوستالژی شدن!

به گزارش وبلاگ امین مرقی، هیوندای در سال 1985 سدانی سایز متوسط را وارد خط فراوری خود کرد که فکر نمی کرد زمانی نسل هشتم آن در سال 2020 معرفی گردد. در طول این سال ها سوناتا از خودرویی مکعبی شکل که تنها مزیتش در برابر اقتدار سدان های ژاپنی قیمت پایینش بود، تبدیل به خودرویی پرآپشن، پرزرق و برق و زیبا شده است که در سرتاسر دنیا هوادار کم ندارد.

نسل پنجم سوناتا در حال نوستالژی شدن!

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: نسل پنجم این خودرو که در سال 2004 معرفی گردید، در سال 1385 توسط آسان موتور به ایران وارد شد. تا پنج سال بعد که نسل جدید سوناتا (که به شدت دگرگون شده بود) به ایران بیاید، این خودرو به همراه هیوندای آزرا و کیا اپتیما مثلث سدان های کره ای پرفروش را تشکیل داده بودند. پس از آن در ایران آزرا دیگر محبوبیت و فروش سابق را به دست نیاورد و اپتیما نیز تا نسل بعدی آن که نمایانگر سدانی اسپورت بود، دورانی پر از بیم و امید را طی کرد و این سوناتا بود که پیروز بود و پیروز ماند.

از نظر طراحی این نسل انقلابی در زبان طراحی سوناتا بود و آن را از سدانی ساده و با المان های خودرویی ارزان به سدانی که تنه به تنه هوندا سیویک و تویوتا کمری می زد ارتقا داد. در نمای جلو شاهد کاپوت کشیده هستیم که با دو خط به زیبایی حجم داده شده اند. به غیر از این دیگر از خطوط تیز در بدنه اثر چندانی نمی بینیم، اما چراغ های مستطیلی و بلند سوناتا هنوز هم تازگی خود را حفظ نموده اند.

چراغ دوتکه عقب به همراه سر اگزوز های کرومی سوناتا نمای عقب این جنگجوی کره ای را بهبود بخشیده اند. نمای داخلی سوناتا در طول زمان قدیمی شده است. غربیلک فرمان حجیم، کنسول میانی ساده و خلوت و داشبورد غیرهمرنگ با کنسول نکته هیجان انگیزی در خود ندارند. از آپشن های نسخه فول آپشن سوناتا که با نام NF شناخته می گردد، می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی برقی با گرمکن، سانروف، تریم طرح چوب، روکش جایگاه چرمی، جایگاه راننده با تنظیمات هشت حالته برقی، گرمکن جایگاه، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، نمایشگر، سیستم صوتی شش اسپیکر با آمپلی فایر، رهیاب، دوربین عقب، قطب نما، دکمه های کنترل روی فرمان با روکش چرمی، چراغ های مه شکن عقب و جلو، اتولایت و کروز کنترل.

اگر خواستار سیستم مولتی مدیای پیشرفته نباشید این خودرو را دوست خواهید داشت و کمبود چندانی از نظر امکانات حس نخواهید کرد. در بخش ایمنی هم علاوه بر کابین مستحکم این خودرو با آپشن هایی همچون کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، ABS، EBD، ترمز کمکی، کیسه های هوای پرده ای-جانبی و جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده روبه رو هستیم.

این خودرو در دو نسخه چهار سیلندر و شش سیلندر به ایران آمد که اولی با حجم 2.4 لیتر قادر به فراوری 162 اسب بخار و 222 نیوتن متر گشتاور بود. شتاب این نسخه 8.9 ثانیه بود. پیشرانه دومی با حجم 3.3 لیتر قادر به فراوری 235 اسب بخار و 306 نیوتن متر گشتاور بود و شتاب 7.8 ثانیه ای را ارائه می کرد.

در سوناتای چهار سیلندر می توانید بین جعبه دنده دستی و اتوماتیک یکی را انتخاب کنید، اما نسخه های شش سیلندر تنها به صورت جعبه دنده اتوماتیک موجودند. نمونه های کارنموده سوناتای نسل پنجم در بازار قیمتی بین 380 تا 520 میلیون تومان دارند.

منبع: فرارو

به "نسل پنجم سوناتا در حال نوستالژی شدن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسل پنجم سوناتا در حال نوستالژی شدن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید