رد پای روزگار روی صورت شما

به گزارش وبلاگ امین مرقی، چین و چروک هایی که در صورت به وجود می آید برای هیچ کس به ویژه زنان خوشایند نیست و همه می کوشند به نحوی آنها را از بین ببرند؛ ولی، این چین و چروک ها بخش اجتناب ناپذیری از افزایش سن است و نمی توان به طور کامل از آنها رهایی یافت. به مروز زمان که شما پیر می شوید پوست شما نازک تر شده، رطوبت خود را از دست

رد پای روزگار روی صورت شما

رد پای روزگار روی صورت شما

درباره چین و چروک و راه های رفع آن

چین و چروک هایی که در صورت به وجود می آید برای هیچ کس به ویژه زنان خوشایند نیست و همه می کوشند به نحوی آنها را از بین ببرند؛ ولی، این چین و چروک ها بخش اجتناب ناپذیری از افزایش سن است و نمی توان به طور کامل از آنها رهایی یافت. به مروز زمان که شما پیر می شوید پوست شما نازک تر شده، رطوبت خود را از دست می دهد و از خاصیت کشسانی آن کاسته می شود و کمتر می تواند از خود در برابر آسیب ها محافظت کند. به همین دلیل این چین و چروک ها و خطوط در چهره شما به وجود می آید. با وجودی که ژنتیک مهم ترین عامل معین کننده نوع پوست است؛ ولی، یکی از عوامل به وجود آورنده چین و چروک در پوست قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. افزون بر این سیگار کشیدن هم در ایجاد زودهنگام این چین و چروک ها و خطوط در پوست تاثیر دارد. اگر چین و چروک های پوست تان آزارتان می دهد، امروزه روش های مختلفی برای رهایی از آنها وجود دارد. روش های گوناگونی تکنیک های بازسازی پوست با لیزر، جراحی، انواع داروها و تزریق ها و انواع کرم ها همگی برای رفع چین و چروک ها استفاده می شوند.

نشانه ها

چین و چروک ها احتیاج به معرفی ندارد و همان خطوطی است که به علت افزایش سن در پوست شما به وجود می آید. برخی از این چروک ها می تواند عمیق شده و اطراف دهان، چشم ها و گردن شما به وضوح دیده شود.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دیدید که چین و چروک های پوست تان خیلی آزارتان می دهد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. او می تواند با توجه به نوع پوست شما و چین و چروک های آن برنامه ای شخصی برای تان تهیه کند تا با عمل به آن از پوست تان مراقبت کنید و چین و چروک های کاهش یابد و از ایجاد چین و چروک بیشتر جلوگیری شود. پزشک می تواند برای مراقبت از پوست شما راهکارهای دارویی هم ارائه دهد.

دلایل ایجاد چین و چروک

چین و چروک های پوست بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. کنترل برخی از آنها به دست شماست. کنترل برخی از آنها خارج از توان شماست، مانند:

افزایش سن

با افزایش سن پوست نازک تر شده و قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند مانند قبل از خود در برابر آسیب ها محافظت کند. کاهش ساخت مرطوب کننده های طبیعی در پوست باعث می شود که پوست خشک تر شده و چروک بخورد. چربی در سطوح عمیق پوست هم رو به کاهش می گذارد که این هم به خودی خود موجب می شود چین و چروک هایی در پوست به وجود آید. افزایش سن، فاکتوری است که کنترل آن در دست شما نیست.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خورشید

اشعه ماورابنفش خورشید (UV) عاملی است که فرآیند پیری پوست را تسریع می نماید و سبب بروز زود هنگام چین و چروک ها در پوست می شود.

قرار گرفتن در معرض اشعه UV باعث می شود که بافت های اتصال دهنده- کلاژن و فیبرهای الاستین- که در لایه عمقی پوست قرار گرفته است، از هم جداشده و بدون وجود این لایه های حمایت کننده پوست حالت ارتجاعی خود ونیرویش را از دست می دهد. به همین دلیل، پوست آغاز به چروک خوردن می نماید.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار می تواند فرایند طبیعی پیری پوست را تسریع کند. این کار سبب می شود در ترکیبات خونی که بر کیفیت پوست تاثیر می گذارد، تغییراتی به وجود آید. کنترل این عامل کاملاً به دست شماست و شما با ترک سیگار می توانید فرایند پیری پوست تان را به تاخیر بیندازید.

حرکات تکرار شوند صورت

حرکاتی مانند خندیدن، اخم کردن یا لبخند زدن حرکاتی هستند که خطوطی در صورت به وجود می آورند که به مروز زمان و بر اثر تکرار این حرکات، این خطوط در صورت ثابت می شوند. هربار که شما یکی از این حرکات را انجام می دهید، در عمق پوست شما شیارهای کوچکی به وجود می آید که به مرور زمان و با افزایش سن که پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، نمی تواند این شیارها را به جای نخست برگرداند و چین و چروک در پوست را سبب می شود و این شیارها جزء ثابتی از صورت شما می شود.

وقتی می خواهید به متخصصین مراجعه کنید...

از آن جایی که زمان ویزیت پزشک معمولا کوتاه است و شما هم مطالب بسیاری برای گفتن دارید، بهتر است از قبل خودتان را برای این دیدار آماده کنید. لیستی از پرسش هایی که می خواهید بپرسید تهیه نموده و برحسب اولویت مرتب کنید.درباره چین و چروک ها چند پرسش اساسی مطرح است:

برترین راه رفع کردن این چین و چروک ها چیست؟

من چه گزینه هایی برای درمان در اختیار دارم و مزایا و معایب هر یک کدام است؟

درمان چقدر هزینه دارد؟

چه انتظاری می توانم از درمان داشته باشم؟

این درمان احتیاج به چه پیگیری هایی دارد؟

داروها و درما ها

اگر چین و چروک ها شما را خیلی اذیت می نماید، برای درمان و رفع آن گزینه های متعددی پیش رو دارید:

داروها

رتینوئیدها

این مواد که از ترکیبات ویتامین A است، باعث می شود چین و چروک ها کاهش یابد، سختی پوست از بین برود و لکه های صورت کمرنگ تر شود. ضروری است که رتینوئیدها در کنار کرم های ضد آفتاب مصرف شوند و با پوشیدن لباس مناسب خودتان را در برابر آفتاب محافظت کنید؛ چرا که داروها می توانند پوست شما را در برابر آفتاب حساس تر نموده و راحت تر آفتاب سوخته شوید. بعلاوه، این داروها می توانند، قرمزی، خشکی و خارش پوست را سبب شوند. ترتینوئین یکی از انواع متداول رتینوئید هاست.

کرم های ضد چروک

کارایی کرم های ضد چروکی که در بازار موجود است، به مواد تشکیل دهنده آنها بستگی دارد. رتینول، آلفا هیدروکسی، کینتین، پپتیدهای مس و آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند چین و چروک ها را کاهش دهند. ولی، این کرم های ضد چروک که بدون تجویز پزشک در بازار قابل خریداری است، مواد مؤثرشان کمتر از مواد موثر کرم هایی می باشند که طبق دستور پزشک ساخته و تجویز می شود. نتایج حاص از این کرم های معمولی در بیشتر اوقات کوتاه مدت است.

روش های درمانی جراحی و تکنیک های دیگر:

درمابراسیون

در این روش معمولا لایه هایی از پوست با روش های مکانیکی و با استفاده از یک برس که با سرعت بالا می چرخد برداشته می شود. با این کار یک لایه از پوست برداشته می شود و لایه تازهی جای آن را می گیرد. پس از انجام این درمان پوست تا چند هفته قرمز و ورم نموده است و چند ماه طول می کشد تا رنگ واقعی پوست ظاهر شده و نتایج دلخواه به دست آید.

میکرودرمابراسیون

این روش شبیه به درمابراسیون است ولی با این تفاوت که لایه کمتری از پوست برداشته می شود. در اینجا یک ابزار مکش روی صورت شما حرکت می نماید و در همان زمان کریستال های اکسید آلومینیوم روی سطح پوست پاشیده می شود. تنها یک لایه نازک از روی پوست برداشته می شود. پس از این درمان ممکن است پوست قدری قرمز شود. البته، این درمان احتیاج به تکرار دارد تا نتیجه مطلوب به دست آید.

لیزر

در یک نوع درمان با لیزر، پرتوی لیزر لایه خارجی پوست (اپیدرم) را تخریب نموده و لایه زیرین پوست را گرم می نماید که این باعث ساخت کلاژن تازه در زیر پوست می شود. پس از این که زخم بهبود یابد، پوست تازه شکل می گیرد که نرم تر و صاف تر است. چندین ماه طول می کشد تا نتایج این درمان درست ظاهر شود.

تکنیک های تازهتر درمان با لیزر، زمان درمان را کاهش داده است. لیزرهای ملایم تر که اپیدرم را نمی سوزاند هم وجود دارد. این درمان لایه زیرین پوست را گرم می نماید تا آلاستین و کلاژن تازه رشد کند. پس از چند بار درمان پوست نرم تر و صاف تری خواهید داشت. درمان باید چند بار تکرار شود.

لایه بردار شیمیایی

پزشک اسیدی را برای شما تجویز خواهد نمود که برای نقاط چین و چروک خورده استفاده می شود. این ماده لایه خارجی پوست را می سوزاند و با این کار کل اپیدرم و بخشی از لایه زیرین پوست برداشته می شود و پوست تازه به جای آنها می روید. پوست تازه به طور معمول صاف تر است و چین و چروک کمتری دارد. قرمزی پوست تا چند هفته برجا می ماند.

تزریق بوتاکس

وقتی سم بوتاکس در دزهای پایین در نقاط خاصی از پوست تزریق می شود، آن دسته از پیغام های شیمیایی که انقباض عضلات را سبب می شود؛ از کار می اندازد. وقتی عضلات نتوانند منقبض شوند، پوست صاف تر به نظر می آید و چروک نمی خورد. بوتاکس درباره خطوط اخم که روی پیشانی و بین ابروها پدید می آید، بسیار خوب عمل می نماید. بعلاوه، درباره چین و چروک های کنار چشم هم جوابگو است. نتایج این درمان بین سه تا چهار ماه باقی می ماند. برای دوام نتایج تزریق بوتاکس تزریق های بیشتری ضروری است.

لیفتینگ صورت

در این روش پوست ها و چربی های اضافی صورت و گردن برداشته می شود و عضلات زیرین و بافت اتصال دهنده محکم می شود. نتایج این درمان بین پنج تا ده سال دوام دارد و تا چند هفته پس از جراحی ورم صورت و گردن ادامه می یابد. به خاطر داشته باشید که پاسخ دهی درمان ها تا حد بسیاری به جای چین و چروک ها و عمق آنها بستگی دارد؛ ولی، هیچ چیز نمی تواند فرایند پیری را متوقف کند؛ پس، ضروری است برای تثبیت نتایج درمان این درمان ها تکرار شود.

منبع:دنیای سلامت تعداد 48

منبع: راسخون

به "رد پای روزگار روی صورت شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای روزگار روی صورت شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید