واکنش جهانگیری به یکدست شدن سه قوه

به گزارش وبلاگ امین مرقی، معاون اول رییس جمهور با اشاره به چالش ها و ابرچالش های پیش روی کشور گفت: مهمترین راه حل برای مقابله با این چالش ها و عبور از بحران های پیش رو انسجام و همبستگی داخلی است.

واکنش جهانگیری به یکدست شدن سه قوه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق دنیاگیری صبح امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی زن و علم (جایزه مریم میرزاخانی) با اشاره به مسائل و مسائلی نظیر خشکسالی و کمبود آب، شیوع بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: دعوت رییس جمهور منتخب و رییس تازه قوه قضاییه از جریان های سیاسی برای ارائه پیشنهاد و راه حل به منظور عبور از بحران های پیش روی کشور اقدام پسندیده ای است. ما در این شرایط احتیاج به مصاحبه، افزایش همدلی و به رسمیت شناختن نخبگان و سرمایه های فکری کشور داریم تا بتوانیم از همه ظرفیت ها برای حل مسائل مردم استفاده کنیم.

وی گفت: اینکه سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه از یک جریان سیاسی هستند و نهاد های حاضر هم نوعا از آن ها حمایت می نمایند و از همان جریان هستند می تواند به حل مسائل کشور یاری کند، اما آنچه مهمتر از همه اینهاست همراهی و همدلی مردم است تا دولت با پشتوانه همه مردم و برنامه ریزی عالمانه بتواند مسائل را حل و فصل کند.

دنیاگیری توضیح داد: اگر نتوانیم به موقع با مسائل و چالش ها مقابله کنیم آن ها به مسائل پیچیده ای تبدیل می شوند. امروز موضوع آب یکی از عظیمترین مسائل کشور است به طوری که وقتی شایعه انتقال آب از جایی به جای دیگر منتشر می گردد فورا به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل می گردد.

معاون اول رییس جمهور گفت: زمانی که بعضی هشدار می دادند که باید برداشت از آب های زیرزمینی را محدود کنیم، عده ای دیگر می گفتند در برداشت از آب ها نباید بخل داشت. بگذارید سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیشتر گردد، اما امروز شاهد هستیم که دشت های کشور دچار برون نشست شده اند و حتی در تامین آب شرب مردم با مشکل روبرو شده ایم. این واقعیت نشان می دهد که باید به هشدار های دانشمندان و دلسوزان در عرصه های مختلف توجه جدی تری نشان داد.

وی با اشاره به موضوع تحریم های آمریکا و پیروزی راهبرد مقاومت حداکثری ملت شکیبا ایران در برابر سیاست فشار حداکثری آمریکا گفت: مقامات آمریکایی هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی این شکست را قبول نموده اند. باید با مسائل مربوط به تحریم، مدبرانه و دلسوزانه برخورد گردد تا مسائل سریعتر از پیش روی دولت و ملت برداشته گردد.

دنیاگیری پیامد های منفی کرونا به ویژه در حوزه اشتغال را یادآور شد و اضافه کرد: تنها در بخش خدمات کشور یک میلیون نفر اشتغال از دست رفت، باید به سرعت این مسائل کمرنگ شده و آثار منفی آن به حداقل برسد.

معاون اول رییس جمهور خشکسالی و آثار منفی آن در حوزه های مختلف را خاطر نشان ساخت و گفت: 12 هزار مگاوات برق کشور به وسیله نیروگاه های برق آبی تامین می شد که امروز به دو تا سه هزار مگاوات رسیده است و خیلی ها با توجه به پیش بینی ها درباره کاهش نزولات جوی در پاییز امسال پیشنهاد می نمایند که باید آب پشت سد ها را برای مصرف شرب مردم در گوشه و کنار کشور نگه داشت.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از برگزار نمایندگان جشنواره ملی زن و علم، گفت: دانشگاهیان در سال های گذشته همراهان مهمی برای مسئولان کشور در گره گشایی از مسائل پیش روی دولت و مسئولان بوده اند به طوری که در ابتدای تحریم های آمریکا با تعدادی از روسای دانشگاه ها مسائل را درمیان گذاشتم و بلافاصله کارگروه هایی در دانشگاه ها تشکیل شد و برای هر یک از دغدغه ها در حوزه های مالی، سیاسی و اجتماعی راه حل و پیشنهاد به دولت ارائه شد و بنده این پیشنهادات را به وزارتخانه های ذیربط و کمیسیون های دولت ارجاع دادم تا برای عبور از تحریم ها از آن ها استفاده گردد.

دنیاگیری تاکید نمود: دانشگاه کانون زنده و حیات بخش و دارای راه حل برای حل مسائل است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، زیرا توسعه علم و فناوری از مهمترین جهت گیری های کشور است. ایران به توسعه نمی رسد مگر آنکه به توسعه علمی دست یابد و توسعه علمی و فناوری محقق نمی گردد مگر اینکه به دانشگاه ها اهتمام ویژه ای گردد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به کوشش دولت برای برطرف احتیاج های دانشگاهیان به ویژه در حوزه ارزی، گفت: دولت با همه مضیقه ها کوشش کرد بودجه لازم برای تحقیقات و حمایت از دانشگاهیان را به طور کامل اختصاص دهد، اما ما می دانیم که این اقدام در برابر مسائل و کمبود ها بسیار ناچیز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عظیمداشت و الگوسازی برای شخصیت های علمی در حوزه های مختلف را سنتی نیکو و ارزشمند خواند و با اشاره به عظیمداشت پروفسور مریم میرزاخانی گفت: پروفسور مریم میرزاخانی دانشمندی عظیم در سطح علمی و بین المللی بود، به لحاظ رفتار و اخلاق انسانی در عمر کوتاه پربرکت خود، شاخص به حساب می آمد و به اسم یک زن با فهم مسائل دنیا پیرامونی خود بر آورده های دنیای و علمی اضافه کرد؛ بنابراین لازم بود که برای ایشان مراسم عظیمداشت برگزار گردد.

دنیاگیری با اشاره به اینکه زنان کشور در همه حوزه ها پیروز عمل نموده اند به تمام کسانی که مفتخر به دریافت جایزه شده اند تبریک گفت و اضافه کرد: اطمینان دارم که زنان کشور می توانند در همه حوزه های علمی، ورزشی و کارآفرینی به الگو مبدل شوند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اعطای جایزه کارآفرینی به یک زن در این مراسم، گفت: کارآفرینی کاری با ریسک بالاست که شجاعت ویژه ای در تصمیم گیری ها می طلبد و زنان برجسته کشور در سطح شرکت های دانش بنیان و کارآفرین دستاورد های برجسته ای داشتند.

وی با بیان اینکه امروز 25 درصد مدیریت کشور در دست زنان است و 30 درصد اساتید و هیات علمی دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهد، گفت: به اسم مدیری که ناظر بر عملکرد مدیران ارشد کشور هستم شهادت می دهم زنان در حوزه هایی که مسئولیت قبول کردند، خوش درخشیدند. امروز ما معاون وزیر و سفیر زن داریم که در ماموریت های خود کارنامه مثبتی به ثبت رسانده اند.

دنیاگیری اضافه کرد: پرفسور میرزاخانی در حوزه ریاضیات کار می کرد، اما به اعتبار نقش ایشان روز تولدشان باسم روز زن و ریاضی در دنیا نامگذاری شد. او حس وطن پرستی و تعلق به سرزمین بالایی داشت و می خواست که فرزندش شناسنامه ایرانی داشته باشد به خاطر این درخواست، دولت و مجلس قانونی تصویب کردند که فرزندان مادران ایرانی بتوانند تابعیت ایرانی بگیرند. این قانون باعث شد که بسیاری از افراد محروم جامعه بتوانند برای فرزندانشان شناسنامه ایرانی بگیرند و تابعیت ایرانی داشته باشند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه در شرایط سخت سیاسی، مالی و اجتماعی کشور برگزاری این عظیمداشت ها امید به آینده و اعتماد افراد را به خود و جامعه افزایش می دهد توضیح داد: چهره های سرشناس و الگو باعث می گردد مردم به این نتیجه برسند که در مسائل هم می توان به قله ها دست یافت.

وی گفت: وقتی یک نابغه و نخبه به علت بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت انگیزه هایی در جامعه به وجود آمد و خیرینی به میدان آمدند تا با سرمایه گذاری در منطقه ها محروم یا مراکز درمانی یاری نمایند تا نخبگان شناسایی شده و یا بیماری های خاص از میان برود تا از فرزندان کشور حمایت و حفاظت گردد.

دنیاگیری در سرانجام اضافه کرد: نباید از نقش پدران، مادران، همسران و فرزندان سرآمدان و دانشمندان کشور غفلت کرد. بعضی از آن ها حاضر نشدند که کمترین امتیازی از قبل فرزندان خود بدست آورند بلکه آن را به فرصتی برای کشور تبدیل کردند.

منبع: فرارو

به "واکنش جهانگیری به یکدست شدن سه قوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش جهانگیری به یکدست شدن سه قوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید