رقابت خورشید مجیدی و یک دور دیگر وینتربرگ در اسکار 2021

به گزارش وبلاگ امین مرقی، فیلم خورشید که به مسئله بچه ها کار می پردازد، همین عنوان ها برایش کافی است تا یکی از مدعیان پرقدرت جایزه اسکار غیرانگلیسی زبان باشد اما در این لیست فیلم های مهم دیگری چون یک دور دیگر ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک بعنوان اولین شماره این لیست وجود دارد که امسال توانسته برنده 11 جایزه، از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن و 13 مرتبه نامزد دریافت جایزه های معتبر بشود و امتیازها و نقدهای خوشایندی از منتقدان و وب سایت های معتبر بگیرد.

رقابت خورشید مجیدی و یک دور دیگر وینتربرگ در اسکار 2021

وبلاگ امین مرقی| در حالی که شرایط کرونا بسیاری از جشنواره های معتبر خارجی را، چون کن، ونیز و... مختل کرده و سبب شد این رویداد های مهم سینمایی جهان با تاخیر و یا در شرایطی متفاوت از سال های گذشته برگزار بشوند، آکادمی اسکار هم پیش تر اعلام کرده بود با دوماه تاخیر این فستیوال جهانی مهم سینمایی را برگزار می کند؛ و همین فرصت بیشتری را در اختیار نشریات مختلف قرار داده تا بتوانند با دقت به بررسی فیلم های انتخابی بپردازند. در هفته های اخیر هم لیست هایی از نامزد های احتمالی در بخش های متنوع از جمله بازیگری زن و مرد، کارگردانی، بهترین فیلم... را ارائه بدهند.

به گزارش وبلاگ امین مرقی؛ اکنون نیز مجله معتبر ورایتی لیست 10 شانس برتر جوایز نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار در بخش فیلم غیرانگلیسی زبان را اعلام کرده که در میان آن ها نام فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی نیز دیده می گردد. این نشریه به تازگی خورشید را در ردیف 10 فیلم دوم از نظر داشتن شانس برای گلدن گلوب هم جای داده بودند.

فیلم خورشید که جایگاه نهم را در میان این لیست دارد در سال جاری توانست در جشنواره مهمی، چون ونیز نامزد شیر طلایی بهترین فیلم بگردد و جایزه فانوس جادویی بخش جنبی جشنواره فیلم ونیز را کسب کند. همچنین جایزه مارچلو ماسترویانی (بهترین بازیگر نوظهور جشنواره) به روح الله زمانی بازیگر نوجوان اهدا شد.

فیلم خورشید که به مسئله بچه ها کار می پردازد، همین عنوان ها برایش کافی است تا یکی از مدعیان پرقدرت جایزه اسکار غیرانگلیسی زبان باشد، اما در این لیست فیلم های مهم دیگری، چون یک دور دیگر ساخته توماس وینتربرگ از دانمارک به عنوان اولین شماره این لیست وجود دارد که سال جاری توانسته برنده 11 جایزه، از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره لندن و 13 مرتبه نامزد دریافت جایزه های معتبر بگردد و امتیاز ها و نقد های خوشایندی از منتقدان و وب سایت های معتبر بگیرد. در این شرایط باید منتظر بود و دید که آیا آکادمی مسئله ای، چون بچه ها کار، قهرمانان کودک کنش مندی که انعطاف بسیاری در جلوه داستان خورشید داشته اند، برایش اهمیت دارد یا داستان چهار معلمی که در رکود میانسالی قرار دارند و فرضیه ای خاص را مورد آزمایش قرار می دهند.

هر چند اهمیت موضوع تنها یک بخش از فاکتور های مهم برای انتخاب فیلم برگزیده این بخش است، ولی با توجه به فرایند و سیاستی که آکادمی اسکار در سال های اخیر پیش گرفته و در حرکتی غیرمنتظره سال گذشته (2020) فیلم غیرانگلیسی زبان انگل از بونگ جون هو را در بیشتر رشته ها (برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه غیراقتباسی، و بهترین فیلم بین المللی) اعلام نمود، نشان از اهمیت مسائل طبقاتی و موضوعات مرتبط به آسیا در آکادمی دارد و این شانس را برای کشور های آسیایی و مسائلی که در فیلم هایشان به آن می پردازند بیشتر می کند.

حال به ترتیب معرفی کوتاهی داریم از فیلم هایی که در لیست 10 شانس برتر مجله ورایتی برای جایزه فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار قرار داده شده اند.

1- یک دور دیگر/Another Round ساخته توماس وینتربرگ محصول دانمارک، که درباره چهار معلم دبیرستانی و دوست است که در بحران میانسالی قرارگرفته اند، آن ها یک تئوری را به آزمایش می گذارند. براساس این تئوری، نگه داشتن میزان الکل خون در سطحی ثابت و مشخص باعث بهبود زندگی شان خواهد شد و اما این تئوری معضلی را در زندگی خصوصی شان به بار می آورد.

این فیلم برگ برنده ای به نام مدس نیکلسن را دارد که بسیاری معتقدند این فیلم یکی از شاهکار های عمر بازیگری نیکلسن است. دانمارک تا کنون 57 فیلم تا به امروز به اسکار معرفی کرده که از میان آن ها 12 بار نامزدی اسکار را کسب کرده و 3 بار آن را برده است.

2- من دیگر اینجا نخواهم بود/Im No Longer Here ساخته فرناندو فریاس از مکزیک، این فیلم روی یک نوجوان متمرکز می گردد که رهبر یک گروه گانگستری در شهر مونتری مکزیک است. این گروه پس از درگیری با یک گروه کارتل مجبور می گردد این شهر را به مقصد نیویورک ترک کند. مکزیک تا کنون 9 بار در بخش بین المللی اسکار و تنها یک بار در این بخش پیروز به کسب جایزه شده که آن هم به فیلم رما ساخته آلفونسو کوارن در سال 2018 باز می گردد.

3- دو نفر از ما/Two of us ساخته فیلیپو منگتی از فرانسه است. این درام درباره دو زن بازنشسته است که سال ها با هم دوست بوده اند. اما مجموعه ای از رویداد ها آن ها را با اشک از هم دور می کند. فرانسه یکی از پیروز ترین کشور ها در رقابت اسکار کشور تا به امروز 66 بار در رقابت اسکار حضور داشته، و 40 بار نامزدی اسکار را کسب کرده و 12 بار هم جایزه اسکار را به خانه برده است.

4- خواهر کوچک من/My little sister ساخته استفانی چوآت و ورونیک ریموند از سوییس روایتگر داستان برادر و خواهری است که ابتلای یکی از آن ها به بیماری سرطان، روابطشان را دوباره پیوند می زند. این کشور 47 فیلم تا به امروز به اسکار معرفی کرده و 5 بار نامزد اسکار شده، 2 بار این جایزه را از آن خود کرده است.

5- شب پادشاهان/Night of the Kings ساخته فیلیپ لاکوته از ساحل عاج، داستان یک جیب بر جوان را در اولین شب حضور در (MACA)، یکی از زندان های اصلی آبیدجان، بزرگترین شهر ساحل عاج دنبال می کند؛ که باید برای دیگر زندانیان قصه بگوید.

6- رفقای عزیز/Dear friends ساخته آن دری کونچالفسکی از روسیه داستان واقعی کارگرانی است که در سال 1962 در شهری در شوروی سابق، به دلیل اعتصاب با گلوله های ارتش کشته می شوند. این فیلم در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز توانست جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. این کشور در مجموع 27 بار در اسکار حضور داشته و 7 بار نامزدی اسکار را کسب کرده و یک بار نیز جایزه را برده است.

7- کجا بودی آیدا؟/?Quo vadis, Aida?/ Where have you been Aida فیلم جنگی درام به نویسندگی و کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ از بوسنی و هرزگوین درباره نسل کشی صرب ها در سال 1995 در بوسنی است. ژبانیچ تا کنون توانسته جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلم صلح را از پنجاه و ششمین جشنواره فیلم برلین برای اولین فیلمش با عنوان راز اسما در سال 2006 دریافت کند. کشور بوسنی توانسته 19 بار در رقابت اسکار شرکت کند که تنها یک بار نامزد اسکار شده و همان یک بار هم جایزه برده است.

8- یک خورشید/A sun ساخته چانگ مونگ-هونگ از تایوان جزییاتی تاثیرگذار از یک خانواده چهار نفره را تصویر می کند که پسر کوچک ترشان به بازداشتگاه نوجوانان فرستاده شده است. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو سال پیش برای اولین بار به نمایش درآمده بود. تایوان تا به امروز 2 بار به اسکار راه پیدا کرده که هر دو بار پیروز به نامزدی اسکار هم شده و یکبار هم با فیلم ببر خیزان، اژد های پنهان آنگ لی پیروز به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی زبان در هفتادو سومین دوره اسکار در سال 2000 شد.

9- خورشید/Sun Children ساخته مجید مجیدی از ایران به مسئله بچه ها کار می پردازد. داستان فیلم داستان نوجوانی به اسم علی است که از طرف یک مرد به دنبال یک زیرخاکی می رود. ایران تا کنون 25 فیلم به اسکار معرفی کرده که 3 بار توانسته نامزد جایزه اسکار بگردد که از این سه بار، یکبار آن متعلق به فیلم بچه های آسمان مجیدی است و 2 بار برد جایزه اسکار متعلق به اصغر فرهادی است.

10- شارلاتان/Charlatan ساخته آگنسکا هالند از جمهوری چک که در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد داستان واقعی کسی را روایت می کند که در تمام عمرش در تلاش بود بیماری ها را با استفاده از گیاهان درمانی، بهبود ببخشد. این کشور تا به امروز 26 بار فیلمی به اسکار معرفی کرده است؛ که از میان آن ها 3 بار نامزدی اسکار را کسب کرده و یک بار این جایزه را برده است.

نود و سومین مراسم جوایز اسکار با توجه به شرایط ویروس کرونا و همچنین مجالی برای همه گیری واکسن آن با دوماه تاخیر در تاریخ 25 آوریل 2021 (5 اردیبهشت 1400) در زمانی مناسب قرار است برگزار بگردد. این مراسم در ایالات متحده از شبکه تلویزیونی شرکت پخش رسانه ای آمریکا (اِی بی سی) به صورت زنده پخش خواهد شد؛ که امیدواریم مجیدی بتواند در این رقابت مهم اینبار مجسمه اسکار را با خورشید به خانه بیاورد.

منبع: فرادید

به "رقابت خورشید مجیدی و یک دور دیگر وینتربرگ در اسکار 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت خورشید مجیدی و یک دور دیگر وینتربرگ در اسکار 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید