فوق ماراتن روایتی که از یک خبر در شبکه فارس شکل گرفت

به گزارش وبلاگ امین مرقی، تهران (پانا) - سعید کشاورز کارگردان فیلم مستند فوق ماراتن درباره شکل گیری ایده این فیلم و چگونگی فراوری آن سخن گفت.

فوق ماراتن روایتی که از یک خبر در شبکه فارس شکل گرفت

سعید کشاورز کارگردان سینمای کوتاه و مستند درگفت وگو با خبرنگار پانا درباره فیلم مستند فوق ماراتن که در سینماهای هنر و تجربه روی پرده است، اعلام کرد: مستند بلند فوق ماراتن را از مرداد سال 1394 کلید زدیم و فراوری آن تا اردیبهشت 1395 طول کشید. اولین حضورهای جشنواره ای این فیلم در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره ملی فیلم فجر سال 1395 بود. این فیلم روایت دونده ای است که در یکی از روستاهای اطرف شیراز در یک کشتارگاه کار می نماید و می خواهد رکوردی را ثبت کند تا با انگیزه ای که دارد وارد مسابقات جهانی گردد و طبقه اجتماعی خود را بالا ببرد. قبل از فوق ماراتن حدود 8 فیلم مستند تلویزیونی و دو فیلم داستانی ساخته بودم اما این فیلم دومین کار جدی من به شمار میرود.

وی درباره اینکه آیا این فیلم، یک مستند پرتره به شمار میرود یا خیر، اظهار کرد: این مستند را شاید بتوان تقریباً مستند پرتره برشمرد چراکه ترکیبی از مستند پرتره و انواع دیگر مستندها مثل مستند ورزشی است. در بعضی صحنه ها هم فاز قوم شناسی و مردم شناسی پیدا می نماید اما قالب فیلم، مستند پرتره است.

کشاورز در شرح بیشتر مستند پرتره از منظر درجه معروفیت یک شخص برای ساخت یک فیلم از او، گفت: وقتی که در خصوص یک شخص مشهور فیلمی ساخته می گردد، قضیه فرق دارد و به آن مستند شخصیت نگار می گویند شخصیتی که جامعه او را می شناسد، برای مثال وقتی فیلمی درباره احمدرضا احمدی می سازیم گونه مستند آن، شخصیت شناسی می گردد اما وقتی درباره یک آدم معمولی فیلمی می سازیم و به واسطه آن فیلم، به جامعه معرفی می گردد، مستند پرتره به شمار میرود.

روایت مستندی که از یک خبر در شبکه فارس شکل گرفت

وی درباره شکل گیری ایده ساخت این مستند و پیدا کردن سوژه مستند شرح داد: یک خبر از بخش خبری شبکه استان فارس پخش شد که بخشی از این خبر در مستند هم نمایش داده شده است. اولین بار با این خبر روبرو شدم و این موضوع و پارادوکسی که در آن حس کرد، برایم مجذوب کننده شد و با جستجو توانستم محل سکونت این شخص را پیدا کنم و دیدم کارگر یک کشتارگاه است. با او شروع به صحبت کردم و اتفاقا خیلی زود هم فراوری فیلم شروع شد. حدود 8 ماه هم مشغول فراوری بودیم که بعد ازآن به انتها رسید.

چرا از نمایش فیلم در جشنواره فجر و سینماحقیقت تا اکران فاصله افتاد؟

کشاورز درباره اکران این فیلم و اینکه چرا سال ها طول کشیده تا فیلم به اکران برسد، اعلام کرد: قرارداد این فیلم که جزء فیلم های پیروز زمان خودش بود، خیلی زود و بعد از بهمن ماه 1395 و اکران در جشنواره فجر با هنر و تجربه بسته شد. هنروتجربه این اکران را به دلایلی که من نمی دانم، عقب انداخت و تا زمانی که ابتدای دوران کرونا بود به من اعلام کردند که فیلمم برای اکران برود اما من نخواستم که اکران داشته باشد چون فکر می کردم که شرایط ثبات بیشتری پیدا می نماید و سینماها پذیرای مردم می گردد که متاسفانه نشد. در نهایت به این علت که ممکن بود این شرایط طول بکشد و من هم فیلم های دیگری در نوبت اکران داشتم و می خواستم زمان مناسبی برای اکران آنها هم در اختیار داشته باشم، قبول کردم که فوق ماراتن در این زمان اکران گردد.

معایت و مزایای فیلمبردار بودن کارگردان فیلم مستند

وی که فیلمبرداری این مستند را خودش انجام داده است، در خصوص تاثیر آن بر پیشبرد فیلم گفت: ما یک گروه عمدتاً 2 نفره بودیم به همراه یک راننده که با بودجه بسیار پایین شاخته شد. با توجه به اینکه فراوری فیلم در شهرستان انجام شد، خیلی گروه کوچکی بودیم اما مابقی مراحل و پست پروداکت هم در تهران انجام شد. وقتی فیلمبرداری کار به وسیله کارگردان انجام می گردد با یکسری مزیت ها و یکسری معایب روبرو خواهیم بود؛ طبیعتاً وقتی کارگردانی، راهنمایی سوژه و فیلمبرداری برعهده یک نفر باشد، کمی از کیفیت فیلمبرداری کم می گردد اما مزیتش این است که ایده و مفهوم مدنظر کارگردان بیشتر متبلور می گردد.

این مستندساز توضیح داد: در مستندسازی اتفاقی که باید بیفتد این است که سریع تر باید با سوژه خودمانی شد تا دوربین را کمتر حس کند یا اصلا در کنارش حس نکند؛ معمولاً هر فیلم مستندی که شروع می کنم روال کارم بر این است که چند روزی با سوژه تعامل داشته باشم بدون اینکه ضبط کنیم تا سوژه راحت تر با گروه صحبت کند و از خودسانسوری هایش به مرور زمان کاسته گردد. بنابراین یکی از مزیت های مهمی که برای کارگردانی که خودش فیلمبرداری می نماید این است که این فرایند زودتر و سریع تر رخ می دهد.

اکران آنلاین گزینه خوبی در شرایط کرونا است

وی درباره شرایط اکران فیلمش هم اعلام کرد: بعد از حدود 5 سال، هدف اصلی من این است که یفلم دیده گردد و خیلی به تعداد و کمیّت ماجرای اکران و فروش فکر نمی کنم اما من برنامه های تبلیغاتی برای اکران فیلم دارم و نمی دانم شرایط چطور رقم می خورد چون هر چقدر تبلیغات کنیم به میزان یک فیلم سینمایی که در بدنه سینما ساخته می گردد، قدرت مانور نداریم. از طرف دیگر سینمای مستند قبلاً هم بازتاب ویژه ای در سینماها نداشت و الان شرایط به گونه ای است که با تعدادی مخاطب از شرایط راضی هستم.

کشاورز در انتها درباره اینکه آیا به اکران آنلاین فکر می نماید یا خیر، گفت: احتمالاً بله، وقتی اکران فیزیکی در سینماها تمام شد به این موضوع فکر خواهم کرد. در این شرایط کرونا و نیمه تعطیل بودن سینماها، فکر می کنم اکران آنلاین جواب بهتری می دهد البته به شرط اینکه فیلم ابتدا در سینماها به نمایش درآید.

منبع: خبرگزاری پانا

به "فوق ماراتن روایتی که از یک خبر در شبکه فارس شکل گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوق ماراتن روایتی که از یک خبر در شبکه فارس شکل گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید