ضرورت شناسایی تبعات پساکرونا، دلایل غافلگیری دولت ها در برابر بحران کرونا

به گزارش وبلاگ امین مرقی، مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشت با تاکید بر ضرورت توجه به تبعات اجتماعی و مالی پساکرونا، اظهار کرد: قطعا برای ایجاد آمادگی بیشتر در ساختارهای اجتماعی و مالی، بخش های مختلف توسعه ای باید از امروز با هم کار نمایند و با آنالیز اتفاقات و پیش بینی رفتارها، از بحران کرونا درس گرفته و راهکارهایی برای کاهش آسیب های ناشی از بحران ارایه و اجرا نمایند.

ضرورت شناسایی تبعات پساکرونا، دلایل غافلگیری دولت ها در برابر بحران کرونا

دکتر محمد آسایی اردکانی - رابط علمی کشور با دولت ها و مراکز علمی درگیر در زمینه مبارزه با کووید 19- در گفت وگو با وبلاگ امین مرقی، با تاکید بر ضرورت توجه به تبعات اجتماعی و مالی پساکرونا، بیان اینکه بحران کرونا به کشورهای زیادی آسیب وارد نموده است، اذعان داشت: کشورها تنها با مساله از دست دادن جان انسان ها روبرو نیستند، بلکه تبعات مالی بی شماری را متحمل شده اند.

وی با تاکید بر ضرورت برقراری تعامل بین بخش بهداشت و سایر بخش ها برای به راه افتادن چرخ های مالی و اجتماعی و ایجاد آمادگی در دوران پسابحران، اظهار کرد: قطعا برای ایجاد آمادگی بیشتر در ساختارهای اجتماعی و مالی، بخش های مختلف توسعه باید از امروز با هم کار نمایند و با آنالیز اتفاقات و پیش بینی رفتارها، از بحران کرونا درس بگیرند.

ضرورت آنالیز نحوه هماهنگی های بین بخشی بعد از کرونا

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: باید آنالیز گردد که هماهنگی های بین بخشی بعد از کرونا چگونه دنبال گردد. آیا بخش اقتصاد، فراوری، کشاورزی و پلیس نیز باهم هماهنگ خواهد بود. این مساله نه فقط در کشور ما که در تمام کشورها مشاهده می گردد.

دکتر آسایی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران در چنین مساله ای باید بسیار مورد توجه مردم و مسئولان باشد، گفت: کشور پیشرفته ای مانند فرانسه که نظام بهداشتی منسجم تری دارند نیز نتوانست به خوبی از پس بحران کرونا برآیند. همچنین دیدیم که یک ویروس چگونه اعتقادات مذهبی ما را دستخوش مشکل کرد، بحران کرونا بروی مسائل مالی و فرهنگی و حتی آموزش و پرورش هم تاثیرگذار بود و بسیاری از بخش ها را دچار مشکل کرد.

وی با تاکید بر اهمیت مولفه های اجتماعی سلامت و مواردی مثل آموزش، کشاورزی، درآمد و فقر، اظهار کرد: دولت ها باید به یاری مردم بخش های مالی و اجتماعی را بازسازی نمایند.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه در وزارت بهداشت نیز فکر و عمل بر مبنای مدیریت بحران در دستور کار قرار گرفته است، توضیح داد: این مساله در تمامی سطوح و بخش های کشور باید مورد توجه قرار بگیرد. مطمئنا همین مردمی که در طول بحران کرونا به یاری آمدند، اگر از آنان خواسته گردد به صورت دائمی و مستمر همکاری می نمایند.

نقش سفیران سلامت وزارت بهداشت در کنترل همه گیری

وی با اشاره به فعالیت سفیران و رابطین سلامت در سطح کشور، اظهار کرد: وزارت بهداشت از دی ماه کار تربیت و آموزش رابطان سلامت در چهار استان قزوین، سمنان، همدان و کاشان را به صورت پایلوت انجام داد و قرار بود این طرح در 22 اسفند، به عنوان یک طرح کشوری اعلام گردد. اثرات این طرح در چهار استان مذکور بسیار مطلوب و اثرگذار بود، به گونه ای که طرح غربالگری کرونا به دلیل وجود سفیران سلامت در خانه ها، با سرعت دوبرابری اجرا شد.

مشاور امور بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به جزییات طرح کشوری سفیران سلامت، گفت: بر اساس این طرح در هر خانواده یک نفر آموزش دیده و با مباحث بهداشتی آشنا می گردد، به عبارتی در سرانجام طرح در هر خانواده یک سفیر سلامت و در نهایت 20 میلیون سفیر سلامت در کشور خواهیم داشت. انشاالله پس از فروکش کردن کرونا این طرح کشوری اجرا خواهد شد.

چرا اغلب دولت ها و کشورها در مواجهه با بحران کرونا غافلگیر شدند؟

رابط علمی کشور با سایردولت های درگیر کووید 19، در بخش دیگر این گفت وگو با اشاره به علل غافلگیری اغلب دولت ها و کشورها در مواجهه با بحران کرونا، توضیح داد: اولاً بحران، بحران عظیمی بود و دوماً ویروس ناشناخته بوده و تجربه مشابهی وجود نداشت. سوماً امکانات موجود مانند تخت های بستری، نیروی پرستاری و در کل کادر درمان، تجهیزات و سایر امکانات، در بسیاری از کشورها برای مقابله با چنین بحران عظیم و حجیمی کافی نبود.

وی با اشاره به شرایط سایر کشورها در مقابله با بحران کرونا، اظهار کرد: در کشورهای آمریکا، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و بسیاری دیگر از کشورها نیز آمار مبتلایان و قربانیان بالاست و همه این اتفاقات در مدت زمان کوتاهی رخ داد. در کشور ما نیز شرایط بیماری و شیوع آن بالا بود. همین قدرت سرایت بالای ویروس اصلی ترین عامل غافلگیری دولت ها بود.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد مبتلایان بی علامت بوده و 55 درصد علائم بسیار خفیفی دارند، یادآور شد: تنها 10 درصد مبتلایان علائم شدید و احتیاج به بستری دارند و 5 درصد شرایط وخیمی پیدا می نمایند که باید در بخش مراقبت های ویژه بستری شوند. بنابراین اغلب مرگ ها در این 5 درصد رخ می دهد که باید تحت کنترل و مورد توجه بیمارستان ها و بخش های مراقبت های ویژه باشد.

آسایی در سرانجام جدی نگرفتن موضوع توسط بعضی دولتمردان کشورهای دنیا را عامل بعدی غافلگیری آنان دانست و گفت: تصور زودگذر بودن اپیدمی و کمبود و امکانات حفاظت فردی مانند ژل، ماسک و مواد ضدعفونی نماینده، وحشت و هجوم مردم برای تامین امکانات، سرعت تامین احتیاجهای لجستیکی، مساله قرنطینه و محدودیت های لازم، حرف شنوی و مشارکت مردم و عوامل بسیار دیگری به غافلگیری کشورها منجر شد که امیدوارم حداقل درس خوبی از این تجربه بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت شناسایی تبعات پساکرونا، دلایل غافلگیری دولت ها در برابر بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت شناسایی تبعات پساکرونا، دلایل غافلگیری دولت ها در برابر بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید