رئیس جمهوری مصر پس از 30 سال وارد بغداد شد

به گزارش وبلاگ امین مرقی، برهم صالح رئیس جمهوری عراق در فرودگاه بین المللی بغداد از همتای مصری خود عبدالفتاح السیسی استقبال کرد؛ السیسی با هدف شرکت در اجلاس سران مصر ، عراق و اردن به بغداد سفر نموده است .

رئیس جمهوری مصر پس از 30 سال وارد بغداد شد

هدف از اجلاس فعال کردن توافق نامه های مالی و سرمایه گذاری های مشترک که در دو اجلاس گذشته امان و قاهره و با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پیش نویس آن امضا شده است اگرچه بعضی منابع از همکاری ها و هماهنگی های امنیتی بین سه کشور در این نشست هم اطلاع داده اند.

عبد الزهرة الهنداوی سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق به رسانه های عراقی گفت: این نشست سه جانبه فقط برای عراق اهمیت ندارد بلکه برای اردن و مصر هم حائز اهمیت است.

الهنداوی توضیح داد: پرونده های گوناگونی روی میر خواهد بود از جمله مسائل مالی، موضوع اتصال برق بین سه کشور عراق، اردن و مصر که اهمیت زیادی برای عراق در زمینه انرژی دارد یکی از این موضوعات مورد یحث خواهد بود.

وی ادامه داد: موضوع خط لوله نفت از بندر بصره به بندر عقبه اردن یکی از مسائل مهم مورد رایزنی و گفتگو است.

سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق از طرح ایجاد راستا مواصلاتی زمینی بین عراق، اردن و مصر و اعلام نام شرکت های مجری طرح در آینده هم گفت؛ طرحی که به گفته او جابجایی شهروندان بین سه کشور را با هزینه های پایین میسر می نماید.

مقام عراقی از احتمال همکاری بین مصر و عراق در زمینه های کشاورزی و بازسازی کارخانه های عراقی و هم استفاده از تجربه مصری ها در ساخت مسکن هم اطلاع داد.

به گفته الهنداوی، کشورهای دیگری منتظر نتایج نشست سه جانیه عراق، اردن و مصر هستند و حتی بعضی کشورها خواهان پیوستن به این محور شده اند.

گفته شده است که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق قرار است در سفر به واشنگتن، وارد طرحی راهبردی به نام شام نو گردد؛ طرحی مالی با حمایت آمریکا، همکاری اروپایی و پشتیبانی بعضی کشورهای عربی.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "رئیس جمهوری مصر پس از 30 سال وارد بغداد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس جمهوری مصر پس از 30 سال وارد بغداد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید