میراث اسپانیایی ها از موزه ملی ایران به الیکانته برگشت

به گزارش وبلاگ امین مرقی، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران اظهار کرد: طبق برنامه تدوینی اولیه تاریخ انتها نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا 26 فرودین 1399 اعلام شده بود، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رسمی موزه ها از 29 اسفندماه، نمایشگاه مذکور نیز تعطیل شد.

میراث اسپانیایی ها از موزه ملی ایران به الیکانته برگشت

نوکنده ادامه داد: بخاطر نبود پرواز و مسائل ناشی از همه گیری کووید 19، بازگشت اشیاء در موعد مقرر امکان پذیر نشد و دو موزه تصمیم گرفتند که بیمه نمایشگاه را تا تابستان امسال تمدید و در شرایط مناسب با حضور نمایندگان دو موزه نسبت به جمع آوری آثار و بسته بندی و انتقال آن اقدام نمایند. در تیرماه نیز طرف اسپانیایی خاطرنشان کرد که امکان اعزام نمایندگان موزه آلیکانته برای بازگشت آثار وجود ندارد و دو طرف موافقت کردند که جمع آوری آثار بدون حضور نمایندگان موزه باستان شناسی آلیکانته و معین شرایط آثار از سیستم مجازی و برخط انجام گردد.

رئیس کل موزه ملی ایران اضافه نمود: این عملیات یعنی جمع آوری آثار از ویترین ها، کنترل شرایط آثار و تأیید گزارش شرایط و بسته بندی آثار انجام و جعبه ها با حضور نماینده گمرگ جمهوری اسلامی در محل موزه کنترل و پلمب شد.

نوکنده ادامه داد: در نهایت آثار با همراهی اسکورت پلیس راهور، ناجا و یگان حفاظت موزه ملی ایران به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل و در بامداد پنج شنبه 26 تیرماه 1399 با پرواز شرکت هواپیمایی ایرانی به فرودگاه آمستردام و سپس از آنجا به موزه باستان شناسی الیکانته انتقال یافت.

نوکنده در مورد استقبال بازدیدنمایندگان از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه اسپانیا در تهران بالغ بر 54672 نفر (ایرانی 35738 و غیرایرانی 18934) بازدید نماینده داشت و موزه ملی ایران امیدوار بود که در ایام نوروز میزبان بازدیدنمایندگان بسیاری از این نمایشگاه باشد، اما متأسفانه با توجه به همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن موزه ها، نمایشگاه این اقبال را نیافت.

جبرئیل نوکنده گفت: در پی این رویداد پیروز فرهنگی و با توجه به اینکه موزه الیکانته دارای دانش و تجربیات بسیار ارزشمندی در راه اندازی سایت موزه باستان شناسی است، امیدواریم در آینده این همکاری تداوم یافته و بتوانیم از تجربه طرف اسپانیایی برای جذب و جلب گردشگران فرهنگی بهره بگیریم.

وی ادامه داد300 اثر تاریخی و فرهنگی نمایشگاه میراث باستان شناسی اسپانیا، گزیده موزه باستان شناسی الیکانته توانست تصویر روشن و گویایی از فرهنگ کهن اسپانیا و پیشینه ارتباط دو کشور را ارائه کند. کاتالوگ 311 صفحه ای نمایشگاه نیز مشتمل بر مجموعه ای از مقالات علمی، نخستین کتاب به زبان فارسی درباره میراث باستان شناسی اسپانیا محسوب می گردد.

این نمایشگاه 31 شهریورماه 1398 در موزه ملی ایران با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادواردو لوپس بوسکتس، سفیر اسپانیا در تهران، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، محمد حسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی، محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی-تاریخی، جوسپ آلبرت کورتس، مدیرعامل بنیاد موزه باستان شناسی الیکانته، مانوئل اولسینا دومنچ، رئیس موزه باستان شناسی آلیکانته، جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی و دیگر مقامات ایرانی و اسپانیایی، پیشکسوتان و دوستداران میراث فرهنگی در سالن همایش های موزه ملی ایران گشایش یافت.

موزه ملی ایران نیز نمایشگاه ایران مهد تمدن را از 23 اسفند 1397 تا 10 شهریور 1398 در موزه الیکانته برگزار کرد.

باشگاه وبلاگ امین مرقی

منبع: گردشبان

به "میراث اسپانیایی ها از موزه ملی ایران به الیکانته برگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث اسپانیایی ها از موزه ملی ایران به الیکانته برگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید