قطر و روسیه توافق همکاری های امنیتی امضاء کردند

به گزارش وبلاگ امین مرقی، وزرای کشور روسیه و قطر امروز در دوحه توافق همکاری های امنینتی دو جانبه امضا کردند.

قطر و روسیه توافق همکاری های امنیتی امضاء کردند

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ امین مرقی، توافق امنیتی روسیه و قطر صبح امروز (سه شنبه) با حضور ولادیمیر کولوکولتسیو وزیر کشور روسیه و عبدالله بن ناصر آل ثانی نخست وزیر وزیر و وزیر کشور قطر، در دوحه امضا شد.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، در ملاقات دو طرف، همچنین روابط مسکو و دوحه و راه های گسترش و توسعه آن به علاوه بعضی پرونده های مشترک، مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

وزیر کشور روسیه همچنین با تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز ملاقات و گفت و گو کرد.

پیش از این دو کشور بر سر لغو مشترک ویزا به توافق رسیده بودند. نشست دو کشور در شهر سن پترزبورگ در نهم نوامبر نیز منجر به تعدادی توافقنامه تجاری و سرمایه گذاری مشترک شد.

توافق امنیتی میان دوحه و مسکو در حالی است که روسیه در طول سال های گذشته سیاست عملگرایانه ای در پیش گرفته و با بیشتر کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا وارد روابط مالی و امنیتی شده است.

مسکو همزمان با امارات و مصر به عنوان دو کشوری که روابط بحرانی با قطر دارند نیز روابط امنیتی و نظامی برقرار نموده است. مسکو و ابوظبی در 28 خرداد 1397 توافقنامه همکاری های استراتژیک امضاء کردند. همکاری های نظامی و امنیتی مسکو و قاهره نیز از سال 2014 به این سو جهش قابل توجهی گرفته است؛ تا جایی که بعضی منابع از نگرانی واشنگتن از افزایش سطح روابط دو طرف خبر می دهند. آمریکا به طور رسمی مصر را در مورد خرید جنگنده سوخو-35 تهدید نموده است که پاسخ مقامات پارلمانی مصر را تا کنون در پی داشته است.

در لیبی نیز در حالی که قطر از دولت وفاق ملی لیبی حمایت می نماید، بعضی منابع از جمله شبکه الجزیره از آموزش نیروهای خلیفه حفتر به دست نظامیان روسیه در کشور مصر خبر می دهند.

علاوه بر این مسکو کوشش نموده است تا خود را در معادلات امنیتی خلیج فارس وارد کند. روسیه در دوم مرداد ماه طرح ایجاد ساز و کار امنیتی در خلیج فارس را با حضور نمایندگانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله ایران، کشورهای عربی، اتحادیه عرب و پنج عضو دائمی شورای امنیت رونمایی کرد. (جزئیات بیشتر)

ق

منبع: خبرگزاری فارس

به "قطر و روسیه توافق همکاری های امنیتی امضاء کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطر و روسیه توافق همکاری های امنیتی امضاء کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید