ثبت نام مسکن مجردها؛ راهنمای جامع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش وبلاگ امین مرقی، ثبت نام مسکن مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن از 20 دی ماه شروع می گردد. پیش از این خانوار ها حدود سه ماه مهلت داشتند تا درخواست خود را در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نمایند و آمار ها می گویند تا به حال حدود دو میلیون و 500 هزار درخواست در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت شده است. حالا این مجرد ها هستند که می توانند شانس شان را برای تصاحب یکی از چهار میلیون واحد وعده داده شده در طرح نهضت ملی مسکن امتحان نمایند.

ثبت نام مسکن مجردها؛ راهنمای جامع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

به گزارش وبلاگ امین مرقی، مجرد های متقاضی ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، نباید از ابتدای سال 1384 به این طرف مالک واحد مسکونی باشند و از 22 بهمن سال 57 به این طرف نباید هیچ یک از امکانات نهاد های عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات خرید یا ساخت واحد مسکونی را دریافت نموده باشند.

بعلاوه پیش از این گفته شده بود، ثبت نام مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط ازدواج متقاضیان در زمان تحویل انجام می گردد، اما دولت با عقب نشینی از این شرط که احتمالا به خاطر موارد قانونی رخ داده، اعلام نموده در صورتی که مجرد ها نتوانند در زمان تحویل ازدواج نمایند، باید قیمت تمام شده را بدون احتساب یارانه تسویه نمایند.

مجرد ها بعلاوه باید خودشان را برای پرداخت اقساط سه تا هفت میلیون تومانی در سال های ابتدایی واگذاری واحد های طرح نهضت ملی مسکن آماده نمایند.

تسهیلات قابل پرداخت به مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن

شورای پول و اعتبار، در جلسه آبان ماه سال جاری رقم تسهیلات ساخت مسکن در شهر های مختلف را اعلام نمود. بر این اساس تسهیلات قابل پرداخت به مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن برای شهر تهران 450 میلیون تومان است. در شهر های بالای یک میلیون نفر جمعیت به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن نفری 400 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می گردد.

تسهیلات قابل پرداخت طرح نهضت ملی مسکن در مراکز استان ها 350 میلیون تومان، در سایر شهر ها 300 میلیون و در روستا ها 250 میلیون تومان معین شده است.

تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به وسیله بانک ها، مرحله ای پرداخت خواهد شده، اما مستقیم به حساب سازندگان واریز می گردد. به این معنی که در مرحله فوندانسیون 10 درصد تسهیلات، در مرحله اسکلت 40 درصد تسهیلات، در مرحله سفت کاری 25 درصد و در مرحله نازک کاری 25 درصد به جای مانده به وسیله بانک به سازنده پرداخت خواهد شد. جلوتر که رفتیم، روش بازپرداخت این وام را آنالیز می کنیم.

مدارک مورد احتیاج مجرد ها برای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن

ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن برای خانوار ها که مهلت آن به انتها رسیده به شرط نداشتن واحد مسکونی انجام می شد. این شرط شامل مجرد ها هم می گردد. مجرد ها برای ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن باید حداقل دارای پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا باشند. البته سابقه سکونت برای مهاجران از کلان شهر ها به سایر شهر های کشور به یک سال کاهش پیدا نموده است. به این معنی که اگر یک سال پیش از تهران به شهرستان رفته باشید، می توانید با یک سال سابقه سکونت در آن شهر درخواست ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را پر کنید. در شهر های تازه سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر مادر هم می تواند ملاک قرار بگیرد. مثلا تهرانی ها می توانند در شهر تازه پرند ثبت نام نمایند.

متقاضیان ساکن تهران می توانند در شهر تازه پرند، شهر تازه هشتگرد، شهر تازه ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم ثبت نام نمایند

ثبت نام مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن به شرط نداشتن چک برگشتی، تسهیلات معوقه و کلا نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی انجام می گردد. بعلاوه در مرحله آخر، بانک ها توانایی تامین هزینه ساخت مسکن، مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام شده طی مراحل ساخت را چک می نمایند. یعنی متقاضی باید بتوانند علاوه بر رقم تسهیلات قابل پرداخت، مبلغی را هم به عنوان آورده شخصی وسط بگذارد.

ثبت نام مسکن مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن به بارگذاری مدارکی مانند تصویر کارت ملی متقاضی، تصویر شناسنامه، تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین، گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر که شامل یکی از این موارد می گردد: گواهی تحصیل، مدارک مربوط به محل تولد مثل شناسنامه، جواز کسب شاغلان، سابقه پرداخت بیمه، گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی و گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان. اجاره نامه نمی تواند به عنوان سابقه سکونت پنج ساله مورد قبول واقع گردد.

شهر های محل ثبت نام مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن

ثبت نام مسکن مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن به دو صورت انجام می گردد؛ اگر متقاضی صاحب زمین باشد، تهسیلات طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان وام ساخت دریافت خواهد نمود، اما اگر متقاضی زمین نداشته باشد، باید با توجه به شرط سابقه سکونت پنج ساله از لیست شهر هایی که در آن ها امکان ساخت و توسعه پروژه های طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد دست به انتخاب بزند. به عنوان مثال در استان تهران، ساکنان خود شهر تهران می توانند ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن را در شهر تازه پرند، شهر تازه هشتگرد، شهر تازه ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم انجام دهند. امکان ثبت نام مجرد های ساکن قیام دشت در پاکدشت فراهم است و مجرد های ساکن شهریار، بهارستان، ملارد، ری و قدس باید موقع ثبت نام، شهر تازه پرند را انتخاب نمایند.

ثبت نام مسکن مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن استان البرز برای ساکنان همه شهر های این استان به جز نظرآباد در شهر تازه هشتگرد امکان پذیر است. مجرد های تبریز باید شهر تازه سهند و شهر تازه شهریار را انتخاب نمایند. امکان ثبت نام مجرد های ساکن شهر اصفهان در شهر تازه بهارستان، شهر تازه فولادشهر و شهر تازه مجلسی فراهم شده است. مجرد های ساکن بوشهر باید شهر تازه عالیشهر، مجرد های ساکن مشهد باید شهر تازهگلبهار و شهر تازه بینالود را انتخاب نمایند. ثبت نام مجرد های تمام شهر های استان خوزستان در شهر های تازه رامین و شیرین شهر انجام خواهد شد.

ثبت نام مجرد ها در طرح نعضت ملی مسکن شیراز در شهر تازه صدرا میسر است. اهالی بابل و بابلسر باید هادیشهر، اهالی چالوس باید مرزن آباد، اهالی ساری باید سورک و اهالی چمستان باید نور و رویان را انتخاب نمایند. ثبت نام مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن اراک هم در شهر تازه مهاجران و شهر تازه امیرکبیر انجام خواهد گرفت و مجرد های ساکن بندرعباس و شهرستان خمیر باید موقع ثبت نام، شهر تازه علوی را انتخاب نمایند.

اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برای مجرد ها

سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در حالت معمول با نرخ 18 درصد محاسبه می گردد، اما دولت تصمیم دارد نیمی از این نرخ سود را برای سه دهک نخست درآمدی جامعه پرداخت می نماید. درنتیجه نرخ سود این تسهیلات از 18 به 9 خواهد رسید و مبلغ اقساط از حدود هفت میلیون به 3.5 تا چهار میلیون تومان کاهش پیدا می نماید. وزارت راه وشهرسازی بعلاوه از امکان پرداخت اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن به صورت پلکانی خبر داده است. منظور از پرداخت پلکانی اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، افزایش تدریجی و سالانه مبلغ اقساط است؛ به این صورت که مبلغ اقساط وام در شرایط عادی در طول دوره بازپرداخت 20 ساله توزیع می گردد تا در سال های نخست، مبلغ اقساط کمتر و مبلغ اقساط در سال های انتهای افزایش پیدا کند. در این روش با توجه به رشد تورم، فشار روی متقاضیان برای پرداخت اقساط کاسته خواهد شد.

قسط ماهانه وام 450 میلیونی با استفاده از روش بازپرداخت پلکانی در سال اول شش میلیون و 206 هزار تومان است

تسهیلات نهضت ملی مسکن در چهار مدل 250، 300، 400 و 450 میلیون تومان به ترتیب در روستا ها و شهر های کوچک، شهر های بالای 200 هزار نفر، کلان هشر ها و تهران پرداخت می گردد و در حالت عادی رقم اقساط ماهیانه آن به ترتیب حدود چهار، 4.7، 6.3 و هفت میلیون تومان خواهد شد. به طور کلی مجرد ها می توانند شیوه بازپرداخت را خودشان انتخاب نمایند؛ بازپرداخت ساده با سود 18 درصد، بازپرادخت پلکانی با سود 18 درصد ساده، بازپرداخت ساده با سود 9 درصد و پلکانی با سود 9 درصد.

قسط ماهانه وام 450 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد، بازپرداخت 17 ساله و روش اقساط ساده معادل هفت میلیون و 90 هزار تومان خواهد بود و دریافت نمایندگان وام 450 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد در روش اقساط ساده، ماهی چهار میلیون و 314 هزار تومان می پردازند.

اگر متقاضی روش بازپرداخت پلکانی را انتخاب کند، قسط ماهانه وام 450 میلیون تومانی با نرخ سود 18 درصد، در سال اول شش میلیون و 206 هزار تومان، در سال دوم شش میلیون و 393 هزار تومان، در سال سوم شش میلیون و 584 هزار تومان و... اقساط ماهیانه به همین ترتیب با گذشت سال ها بالا می رود تا نهایتا در سال انتهای به 9 میلیون و 960 هزار تومان برسد. در آن موقع متقاضی علاوه بر 450 میلیون تومان وام دریافتی، یک میلیارد و 170 میلیون و 863 هزار تومان سود به بانک برگردانده است. این عدد و رقم اقساط شاید الان خیلی به چشم بیاید، اما اگر به 20 سال بعد، رشد تورم و ارزش 10 میلیون تومان یا یک میلیارد و 500 میلیون تومان در آن موقع فکر کنید، حالتان بهتر می گردد.

ثبت نام مسکن مجرد ها در طرح نهضت ملی مسکن شهر های بالای یک میلیون نفر جمعیت با قید پرداخت وام 400 میلیون تومانی انجام می گردد. طبق پیش بینی ها متقاضی سه سال بعد از ثبت نام واحد خود را تحویل می گیرد و پرداخت اقساط را شروع می نماید. در روش پرداخت اقساط ساده متقاضی باید تا 17 سال پس از تحویل گرفتن خانه، ماهی شش میلیون و 300 هزار تومان قسط بپردازد، اما اگر روش پرداخت اقساط پلکانی را انتخاب کنید، در سال اول ماهی پنج میلیون و 520 هزار تومان، در سال دوم پنج میلیون و 700 هزار تومان، در سال سوم پنج میلیون و 850 هزار تومان، در سال چهارم شش میلیون و 210 هزار تومان، در سال ششم شش میلیون و 395 هزار تومان و... در سال انتهای هشت میلیون و 850 هزار تومان اقساط ماهیانه پرداخت خواهید کرد. کل رقمی که متقاضی در سال بیستم (از زمان ثبت نام) به بانک برمی گرداند یک میلیارد و 440 میلیون و 767 هزار تومان است که یک میلیارد و 40 هزار و 767 هزار تومان آن سود محسوب می گردد. این عدد شاید در حال حاضر پول زیادی باشد، اما باید ارزش آن را در 20 سال بعد، به عنوان معیار تصمیم گیری برای به صرفه بودن یا نبودن ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن بدانید.

در مراکز استان ها برای تسهیلات 350 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت پنج میلیون و 500 هزار تومان است. در سایر شهر ها برای تسهیلات 300 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت چهار میلیون و 700 هزار تومان است. در منطقه ها روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی مبلغ اقساط ماهانه بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و 900 هزار تومان است.

وزارت راه و شهرسازی در کوشش است نرخ سود تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن برای دهک های 4 و 5 جامعه 9 درصد و برای دهک های 1 تا 3 که عمدتا اقشار تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند پنج درصد معین گردد. با این حساب در تهران برای تسهیلات 450 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های 4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت چهار میلیون و 200 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و 200 هزار تومان برآورد شده است. در شهر های با جمعیت بیش از یک میلون نفر برای تسهیلات 400 میلیون تومانی با با نرخ سود 9 درصد برای دهک های 4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و 700 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت دو میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است.

در مراکز استان برای تسهیلات 350 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های 4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت سه میلیون و 300 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت دو میلیون و 500 هزار تومان برآورد شده است. در سایر منطقه ها شهری برای تسهیلات 300 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های 4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت دو میلیون و 800 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود 5 درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت دو میلیون و 100 هزار تومان برآورد شده است. در منطقه ها روستایی برای تسهیلات 250 میلیون تومانی با نرخ سود 9 درصد برای دهک های 4 و 5، مبلغ اقساط بدون سود دوران مشارکت دو میلیون و 300 هزار تومان است. بعلاوه رقم اقساط با نرخ سود پنج درصد برای دهک های اول تا سوم نیز بدون سود دوران مشارکت یک میلیون و 800 هزار تومان برآورد شده است.

منبع: فرارو

به "ثبت نام مسکن مجردها؛ راهنمای جامع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت نام مسکن مجردها؛ راهنمای جامع متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید