اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر، دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند

به گزارش وبلاگ امین مرقی، مدیرباغبانی جهادکشاورزی طارم گفت: درحال حاضر550 بهره بردار طارمی مشغول برداشت انجیر از باغات خود هستند.

اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر، دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند

به گزارش خبرنگار از، طارم یکی از شهرستان های هشتگانه استان زنجان است که در انتهای جاده ای پر پیچ و خم و با مناظری زیبا و دلنواز واقع شده که به علت بهره مندی از سرسبزی ناحیه خزری و هوای کوهستانی به یکی ازمناطق بکر و بی نظیر ایران تبدیل شده است.

عبور رودخانه قزل اوزن به اسم یک شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندی های کشاورزی طارم را دو چندان نموده و باعث رشد و توسعه رونق مالی منطقه شده است.

نام طارم با میوه هایی چون زیتون، انار، انجیر، گیلاس و گردو عجین شده و حالا که فصل برداشت انجیر این میوه بهشتی از باغات بهشت گمشده ایران فرارسیده سری به روستای قلات گیلوان در شهرستان طارم زدیم.

قدم در جاده ای گذاشتیم که بیش از 160 پیچ دارد و در بعضی از مواقع سال هم ابرها به استقبال مسافران می آیند تا زیبایی راستا را دوچندان نمایند...

گردنه خانچایی و منظره های زیبا در دو طرف جاده منتهی به طارم و دشت های سرسبز این شهرستان هر انسانی را ترغیب می نماید که برای یکبار هم شده به این منطقه سفر کند.

درختانی در هم تنیده و فضایی سرسبز و زیبا که چشم هر بیننده ای را می نوازد. براستی که عجب نقاش خوبی است خدا...

اینجا روستای قلات دهستان دستجرده است که مردمانی بسیار خونگرم و مهمان نواز ساکن آن هستند.

مردم این منطقه بخش زیادی از زمین های باغی خود را به کاشت انجیر و بهره برداری از آن اختصاص داده اند و از این زمین ها 3 نوع انجیر شامل یزدی، عسلی و سیاه فراوری و روانه بازار می نمایند.

به دعوت اهالی منطقه راهی انجیرستان های روستا شده و پای صحبت چند تن از بهره برداران طارمی نشستیم.

آقای محمدی یکی از باغداران قدیمی و با سابقه شهرستان طارم در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های وبلاگ امین مرقی از زنجان گفت: 47 سال سن دارم و از همان دوران کودکی همراه پدرم مشغول به کشاورزی بودم و این انجیرستان هم یکی از باغات ما است که سالانه حدود 10 تُن انجیر از آن برداشت می کنیم.

او اضافه کرد: کیفیت محصول انجیر نسبت پارسال بهتر شده اما فقدان صنایع تبدیلی در شهرستان طارم سبب شده که سود اصلی به جیب دلالان و واسطه گران سرازیر گردد.

محمدی ادامه داد:متأسفانه دسترنج انجیرکاران را دلالان ارزان می خرند و در بازار گران می فروشند و در انتها فصل کار، هزینه ها و دستمزد کارگر را که حساب و کتاب می کنی، چیزی برای باغدار نمی ماند.

چراغی یکی دیگر از بهره برداران طارمی است که بیش از 30 سال است که مشغول کشت و برداشت محصول از اراضی کشاورزی طارم است.

او می گوید: محصولات باغی که درشهرستان طارم فراوری می گردد از لحاظ کیفیت و طعم جزو بهترین های کشور به تعداد می رود و از جمله مهمترین آن ها می توان به زیتون، برنج، انار و انجیر طارم اشاره نمود که در حال حاضر مشغول برداشت انجیر هستیم.

چراغی ادامه داد: با توجه به گرمای زودرس سال جاری محصول انجیر ما زودتر از موعد رسیده و از نیمه اول مردادماه انجیر طارم برداشت و سوار بر جعبه ها راهی میادین تره بار می گردد.

او بااشاره به اینکه در حال حاضر انجیر طارم به قیمت 7 الی 17 هزار تومان از کشاورزان خریداری شده و با قیمتی بالغ بر 35 هزار تومان در بازار به فروش می رسد که این امر اصلا برای کشاورز ارزان نیست و در واقع درآمد یکسال دسترنج ما به جیب دلالان می رود.

نیساری مدیر باغبانی جهادکشاورزی طارم در مصاحبه با خبرنگار گروه استان های وبلاگ امین مرقی از زنجان گفت: برداشت محصول انجیر در شهرستان طارم از اول مردادماه شروع شده و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

او بااشاره به اینکه تا به امروز 780 تُن انجیر از باغات این منطقه برداشت شده است، اضافه کرد: سطح زیر کشت انجیر در طارم 140 هکتار است که عملیات برداشت محصول در 130 هکتار از باغات کشاورزی این شهرستان انجام می گردد.

نیساری با بیان اینکه بیشتر محصول انجیر به صورت مصرف تازه خوری است و 15 تا 20 درصد از آن به صورت سنتی فرآوری شده و روانه بازار مصرف می گردد.

نیساری با بیان اینکه انجیر طارم از جمله محصولات باکیفیت و پرطرفدار در اقصی نقاط ایران است، اضافه کرد: در حال حاضر 550 بهره بردار طارمی مشغول برداشت انجیر از باغات خود هستند و 2 هزار و 800 کارگر روزمزد هم در کار برداشت انجیر مشغول بوده و از این طریق درآمدزایی می نمایند.

او با بیان اینکه خشکسالی خسارت زیادی به محصول انجیر وارد ننموده است، گفت: همه ساله محصول انجیر علاوه بر تأمین احتیاج استان زنجان به استان های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه هم صادر می شد اما سال جاری فقط صادرات به استان های همجوار را داشتیم که همین امر سبب کاهش قیمت انجیر در میادین تره بار شده است.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر، دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا طارم؛فصل برداشت انجیر، دلالان دسترنج یکساله کشاورزان را به تاراج می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید