افسردگی بچه ها را چگونه تشخیص دهیم؟

به گزارش وبلاگ امین مرقی، خبرنگاران/فارس رئیس بیماستان استاد محرری شیراز با اشاره به اینکه افسردگی در بچه ها با نشانه هایی قابل تشخیص است، به اهمیت توجه والدین به این علائم و انجام اقدامات لازم در ارتباط با آن، تاکید نمود.

افسردگی بچه ها را چگونه تشخیص دهیم؟

دکتر لیلا رازقیان، شنبه دوم بهمن در یک کارگاه آموزشی، نقش پدر و مادر در تشخیص به موقع افسردگی بچه ها را بسیار مهم دانست و گفت: افسردگی در بچه ها یکی از دغدغه بهداشت عمومی است، چرا که از اختلالات شایع با عوارض درازمدت در زمینه رشد اجتماعی و روانی محسوب می گردد.

او با یادآوری اینکه شیوع اختلالات خلقی در بچه ها دو تا سه درصد و در نوجوانان هشت درصد است، گفت: بچه ها بسیار کم سن و سال که دچار افسردگی می شوند، اغلب غمگین، بیحال یا بی احساس به نظر می رسند. گرچه ممکن است توانایی بروز این احساسات را نداشته باشند.

این روانپزشک با اشاره به اینکه گاهی این بچه ها شکایت های جسمانی مثل دل درد و سردرد را مطرح می نمایند، گفت: بیشتر بچه ها دچار افسردگی، کناره جو هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

رازقیان اعلام نمود که در بچه ها روبرو به اختلال افسردگی ممکن است تحریک پذیری، بی حواسی، کاهش توانایی تمرکز و افکار خودکشی هم دیده گردد.

کدام بچه ها بیشتر در معرض افسردگی هستند؟

این روانپزشک گفت: بسیاری از بچه ها مبتلا به افسردگی در گذشته قربانی سوء رفتار بوده اند و ممکن است در محیط های پر استرس بزرگ شده باشند. در خانواده برخی از بچه ها، ممکن است فرد مصرف نماینده مواد وجود داشته باشد و عواملی مثل فقر نیز به افسردگی کودک دامن می زند.

رئیس بیمارستان استاد محرری شیراز گفت: یکی از دلیل های افسردگی در بچه ها آسیب پذیری ژنتیکی است. افسردگی در بچه های که والدین آنها سابقه اختلال خلقی دارند، شیوع بالاتری دارد. در صورتی که والدین در سنین پایین تری دچار اختلال افسردگی شده باشند، خطر ابتلای بچه ها آنها بالاتر است.

چگونه مسائل افسردگی در بچه ها را پیگیری کنیم؟

این پزشک متخصص گفت: اگر بچه ها ظاهری غمگین یا خشن داشته باشند، از زندگی لذت نبرند و در فعالیت ها مشارکت مناسب نداشته باشند در اشتها و ساعت خواب آنها تغییراتی دیده می گردد که باید برای آنالیز به روانپزشک ارجاع داده شوند.

رازقیان افزود: تشخیص افسردگی بچه ها همواره آسان نیست اما به طور کلی خشونت، گذراندن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی و وجود اختلالات اضطرابی، می تواند باعث افسردگی بچه ها باشد.

او گفت: گاه پدر و مادر به افسردگی در سنین پایین فکر نمی نمایند. بنابراین بسیاری از بچه ها در زمان مناسب به روانپزشک ارجاع داده نمی گردد. اما به یاد داشته باشیم که پدر و مادر در تشخیص افسردگی بچه ها نقش مهمی دارند و ضروری است هوشمندانه به شرایط روانی کودک خود توجه نمایند. برای تشخیص افسردگی بچه ها، آموزگاران و روانشناسان مدرسه نیز می توانند نقش مهمی داشته باشند.

درمان افسردگی در بچه ها

این روانپزشک یادآور شد: برای درمان افسردگی در بچه ها با تشخیص پزشک، از درمان دارویی و روان درمانی های مختلف از جمله درمان شناختی رفتاری استفاده می گردد.

رازقیان گفت: درمان شناختی رفتاری بر افزایش آگاهی کودک نسبت به پایه های فکری هر رفتار و کوشش برای اصلاح آن تمرکز دارد. در این زمینه کوشش می گردد مهارت های بین فردی به کودک آموزش داده می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افسردگی بچه ها را چگونه تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی بچه ها را چگونه تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید